Karo Bio når första milestone i samarbetet med Pfizer

STOCKHOLM, 5 september 2013 – Samarbetet mellan Karo Bio AB och Pfizer Inc. har resulterat i att ett betydelsefullt delmål har uppnåtts i RORgamma projektet, vilket utlöser den första milestone-betalningen till Karo Bio. Syftet med samarbetet är att utveckla läkemedel för behandling av autoimmuna sjukdomar.

“Teamen från Karo Bio och Pfizer har ett fantastiskt väl fungerande samarbete, vilket i hög grad har bidragit till att detta delmål har uppnåtts. Prestationen visar på ett tydligt sätt det värde Karo Bio skapar för våra partners vid läkemedelsforskning inom området nukleära receptorer”, säger Karo Bios VD Per Bengtsson.

Samarbetet, som startade i december 2011, syftar till att upptäcka och utveckla nya småmolekylära RORgammasubstanser för behandling av autoimmuna sjukdomar. Den nukleära hormonreceptorn RORgamma är ett nytt, attraktivt mål för behandlingen av autoimmuna sjukdomar såsom reumatoid artrit, multipel skleros och psoriasis. RORgamma kontrollerar direkt produktionen och utsöndringen av cytokinet IL-17, vilken är en starkt bidragande orsak till inflammation. Receptorns nyckelroll vid utvecklingen av autoimmun sjukdom har påvisats i kliniska studier med monoklonala antikroppar som neutraliserar aktiviteten hos IL-17.

För mer information, vänligen kontakta:
VD Per Bengtsson, telefon: +46 8 608 6027, +46 734 474 128 eller e-mail: per.bengtsson@karobio.se

Karo Bio är ett forsknings- och utvecklingsbolag med fokus på att utveckla innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Det världsledande kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna används för att ta fram nya effektivare och säkrare läkemedel. Karo Bio bedriver läkemedelsutveckling huvudsakligen inom områdena neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar och cancer. Företaget har ett antal strategiska avtal och samarbeten med internationella läkemedelsföretag. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge, har 42 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september, 2013, klockan 09:00.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com