• Karo Pharma/

Karo Bio PREsenterar utvecklingsplan för klinsk fas iii-studie för eprotirome som läkemedel för behandling av HeFH

Report this content

​STOCKHOLM den 11 augusti 2010. Karo Bio AB (publ) (Reuters: KARO.ST) meddelade idag att bolaget under ett seminarium torsdagen den 26 augusti 2010 kommer att presentera utvecklingsplanen för de förestående fas III-studierna av eprotirome som en ny behandling av högriskpatienter med heterozygot familjär hyperkolesterolemi (HeFH). Vid presentationen kommer professorerna Steven Nissen och John Kastelein att förmedla sina insikter i det regulatoriska landskapet för lipidsänkande läkemedel samt kliniska studier av läkemedel för HeFH.

Karo Bio lämnade nyligen en strategiuppdatering med beslutet att utveckla eprotirome (KB2115) för indikationen HeFH i klinisk fas III. För närvarande finns det inga tillräckligt effektiva läkemedel på marknaden med världens uppskattningsvis 3 miljoner HeFH-patienter som primär målgrupp. Eprotirome har i flera kliniska fas II-studier visat sig ha en mycket intressant effektprofil beträffande blodfettssänkningar.

Vid seminariet kommer Jens Kristensen, Karo Bios CMO (Chief Medical Officer) att presentera utvecklingsplanen och den regulatoriska vägen för eprotirome för behandling av HeFH.

Professor Steven Nissen, ordförande för Department of Cardiovascular Medicine vid Cleveland-kliniken och ordförande för det kliniska programmets styrkommitté, kommer att redogöra för det regulatoriska landskapet för lipidsänkande läkemedel.

Professor John Kastelein, ordförande för Department of Vascular Medicine vid Academic Medical Center i Amsterdam och principal investigator för den förestående fas III-studien, ger en introduktion till HeFH, dess diagnos och behandling samt insikter i kliniska studier av läkemedel för HeFH.

“I vår senaste kvartalsrapport meddelade vi våra planer att med ett seminarium kommunicera djupare avseende den framtida utvecklingen av eprotirome. Denna presentation kommer att ge en tydligare bild av den strategiska vägen för eprotirome och vårt beslut att prioritera den valda nischindikationen HeFH före en bredare lipidsänkande indikation” kommenterar Fredrik Lindgren, VD för Karo Bio.

Seminariet äger rum torsdagen den 26 augusti kl 16.00 i Hörsalen, Novum, fjärde våningen, Karolinska Institutet, Huddinge. Anmälan görs till Eva Kruse på telefon 08-608 6027 alt. eva.kruse@karobio.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Lindgren, verkställande direktör
Mobil: 0705-616 177

Erika Söderberg Johnson, finansdirektör
Mobil: 070-720 4820

Om gästföreläsarna
Professor Steven Nissen, Chairman of Department of Cardiovascular Medicine at Cleveland Clinic.

Professor Nissen’s research during the last two decades has focused on the application of intravascular ultrasound (IVUS) imaging for the assessment of progression and regression of coronary atherosclerosis. He has served as International Principal Investigator for several large IVUS multi-center atherosclerosis trials. Contributions to scientific literature include more than 300 journal articles with a respectable number of manuscripts in NEJM, Circulation, and JAMA, in addition to 60 book chapters and electronic publishings.  In recent years, he has also written on the subject of drug safety and was the author of manuscripts highlighting concerns about the COX-2 inhibitors, muraglitazar and rosiglitazone. Other contributions include current service as editor of Current Cardiology Report, and senior consulting editor to the Journal of the American College of Cardiology.

Professor Nissen has been engaged by Karo Bio as the chairman of the steering committee of the clinical program for the upcoming phase III studies on eprotirome as a novel pharmaceutical for the treatment of high-risk patients with heterozygous familial hypercholesterolemia (HeFH).

Professor John Kastelein, Chairman of Department of Vascular Medicine at Academic Medical Center in Amsterdam.

Professor Kastelein’s current research interests can be found in the etiology, diagnosis, prevention and treatment of hypertriglyceridaemia, hypercholesterolaemia and low HDL cholesterol, all conditions associated with atherosclerosis and cardiovascular disease. He has published over 580 research papers in peer reviewed journals, including Nature Genetics, Lancet, New England Journal of Medicine, JAMA and Circulation and has a Hirsch index of 62. Professor Kastelein is an investigator of the Bloodomics and CardioGenics consortia, two large European Union supported endeavors under the Framework Programme 7, that aim to elucidate the molecular basis of atherosclerosis and premature coronary disease.

Professor Kastelein has been engaged by Karo Bio as principal investigator in the upcoming phase III studies on eprotirome, a novel pharmaceutical for the treatment of high-risk patients with heterozygous familial hypercholesterolemia (HeFH).

Om Karo Bio
Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, cancer och kvinnohälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling, samt medicinska och regulatoriska frågor.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklingssamarbeten eller utlicensiering i något stadium i processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.karobio.se och www.newsroom.cision.com

Taggar: