KARO BIO UPPDATERAR STATUS I SAMARBETET MED MERCK & CO., INC

Report this content

I Karo Bio meddelar idag att Merck & Co, Inc. har beslutat att avbryta utvecklingen av den kliniska kandidat som identifierats i samarbetet mellan de båda bolagen. Substansen gick in i fas I kliniska prövningar 2006 och den har varit väl tolererad men utvecklingen avbryts på grund av att substansens profil var ofördelaktig för vidare utveckling.

En ”back up” substans har utvalts för preklinisk utveckling.

Samarbetet med Merck är inriktat på östrogen receptorer med målsättningen att utveckla nya behandlingar för kvinnosjukdomar. Samarbetet grundar sig på upptäckten av östrogen receptorn beta vilket skapar förutsättningar för utveckling av selektiva läkemedel som är inriktade på antingen alpha eller beta receptorn. Den gemensamma upptäcktsfasen avslutades under 2002 och Merck är ansvarig för utvecklingen av utvalda substanser. Merck är också ansvarig för alla utvecklingskostnader och uppbär rättigheterna till marknadsföring och försäljning. Karo Bio har rättigheter till milstensbetalningar när projektet når viktiga utvecklingssteg och till royaltys på framtida försäljning.

“Det är tråkigt att den kliniska kandidaten i samarbetet har lagts ner men det är också en del av läkemedelsutvecklingsprocessen och vi är glada för att Merck står fast vid programmet. Det är också tillfredställande att bakslaget inte är kopplat till verkningsmekanismen eller behandlingskonceptet”, säger Per Olof Wallström, VD för Karo Bio.

KARO BIO AB