KARO BIOS FÖRETRÄDESEMISSION FULLTECKNAD

Stockholm den 22 december 2010 – Karo Bio ABs (publ) (Reuters: KARO.ST) företrädesemission om cirka 325 miljoner kronor fulltecknades. Sammanlagt 228 361 055 aktier, motsvarande 98,3 procent av de nya aktierna, tecknades med stöd av teckningsrätter. Det har även inkommit anmälningar motsvarande teckning av ytterligare 103 288 239 aktier, motsvarande cirka 44 procent av emissionen och 145 miljoner kronor, utan stöd av teckningsrätter.

Karo Bios styrelse har beslutat om tilldelning av de 3 877 328 aktier, motsvarande 1,7 procent av totalt antal nya aktier, som inte blivit tecknade med stöd av teckningsrätter, enligt de principer som angivits i prospektet som publicerades den 25 november 2010. På grund av att en så stor del av företrädesemissionen tecknats med stöd av teckningsrätter och det stora intresset för att teckna aktier utan teckningsrätter, har en gräns för tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter satts vid 500 nya aktier, det vill säga inga aktieposter om färre än 500 nya aktier har tilldelats utan stöd av teckningsrätter. Personer som fått tilldelning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter kommer att informeras genom tilldelningsbesked i form av en avräkningsnota som utfärdas idag.

Personer som har tecknat aktier med stöd av teckningsrätter har fått betalda tecknade aktier (BTA) inbokade på sina VP-konton. BTA omvandlas till vanliga aktier när nyemissionen registrerats av Bolagsverket, vilket förväntas ske omkring den 27 december 2010. En andra serie av BTA (BTA 2) kommer att omvandlas till vanliga aktier när en slutlig registrering gjorts hos Bolagsverket, vilket beräknas ske omkring den 7 januari 2011.

De aktier som tecknats med stöd av teckningsrätter förväntas tas upp till handel på NASDAQ OMX Stockholm den 29 december 2010. De aktier som har tecknats utan stöd av teckningsrätter förväntas tas upp till handel den 10 januari 2011.

Företrädesemissionen tillför Karo Bio cirka 325 miljoner kronor före transaktionskostnader. Antalet aktier och röster i bolaget ökar med 232 238 383 till 387 063 972. Aktiekapitalet ökar med 116 119 191,50 kronor till 193 531 986 kronor. Teckningskursen var 1,40 kronor per ny aktie och Karo Bios aktieägare ägde rätt att teckna tre nya aktier för varje två befintliga aktier.

Fredrik Lindgren, verkställande direktör

Erika Söderberg Johnson, finansdirektör

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, cancer och kvinnohälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling samt medicinsk och regulatorisk expertis.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklingssamarbeten eller utlicensiering i något skede av processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december 2010 kl.08:30.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på: www.karobio.se och www.newsroom.cision.com