PRESSMEDDELANDE FRÅN FORTSATT ÅRSSTÄMMA I KARO BIO AB (PUBL)

STOCKHOLM den 4 maj 2011 – Årsstämman i Karo Bio AB (publ) den 27 april 2011 beslutade om ajournering före beslut om val av styrelse. Årsstämman återupptogs onsdagen den 4 maj kl. 17:00. Den fortsatta stämman beslutade bland annat om val av styrelse, styrelseordförande och valberedning, samt bemyndigande för styrelsen att emittera aktier.

Ajournerad årsstämma den 27 april
Årsstämman den 27 april fattade beslut om ajournering efter att valberedningens förslag till ny styrelse mötts av motförslag under stämman. För att möjliggöra fullständig presentation av de av Jan Lundberg, ombud för aktieägarna Anders Edlund och Johan Edlund, vid stämman föreslagna styrelseledamöterna beslutade stämman om ajournering och att mötet skulle återupptas onsdagen den 4 maj kl. 17:00.

Innan årsstämman den 27 april ajournerades, beslutade årsstämman bland annat om följande.

Resultatdisposition m.m.
Årsstämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen. Vidare beslutades att utdelning för räkenskapsåret 2010 inte ska lämnas.

Ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010.

Styrelse och arvode
Arvode till styrelsen ska utgå med 495 000 kronor till styrelsens ordförande och 180 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. För arbete i revisionsutskottet ska arvode utgå med 30 000 kronor till ordförande samt 20 000 kronor vardera till övriga ledamöter. För arbete i ersättningsutskottet utgår arvode om 20 000 kronor till ordföranden och 15 000 kronor vardera till övriga ledamöter. Årsstämman beslutade att det av årsstämman 2010 beslutade arvodet för utskottsarbete om totalt 120 000 kronor ska fördelas lika mellan de nuvarande styrelseledamöterna med undantag för styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade vidare att konsultarvode till styrelseledamoten Birgit Stattin Norinder respektive Chori Pars AB, vilket ägs av styrelseledamoten Johan Kördel, ska utgå med vardera 160 000 kronor, exklusive moms.

Fortsatt årsstämma den 4 maj
Rätt att delta i den fortsatta stämman hade den som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena den 19 april 2011, dels senast den 19 april 2011 kl. 16.00 till bolaget hade anmält sin avsikt att delta i årsstämman. Aktieägare som upptagits i aktieboken avseende förhållandena den 19 april 2011 men som inte innan anmälningstiden gick ut den 19 april hade anmält sin avsikt att delta i stämman samt andra som önskade delta, kunde inför den återupptagna årsstämman anmäla sig som gäster.

Den återupptagna årsstämman i Karo Bio öppnades av Karo Bios styrelseordförande Bo Håkansson.

Till ordförande på stämman valdes advokat Henrik Karlström på förslag av Jan Lundberg, ombud för aktieägarna Johan och Anders Edlund.

Advokat Peter Oscarsson, ombud för Farstorp Invest AB, föreslog att årsstämman skulle ajourneras till den 7 juni för att bereda samtliga aktieägare möjlighet att anmäla sig till stämman och rösta om de förslag som framställts efter utgången av anmälningstiden för årsstämman. Stämman beslutade efter votering att inte bifalla förslaget.

Av det totala antalet aktier i bolaget fanns cirka 17 % företrädda på stämman.

Val av styrelse och styrelseordförande
Avseende punkterna 14 och 15 på dagordningen, val av styrelseledamöter och styrelseordförande, redogjorde valberedningens ordförande Bengt Belfrage åter för det förslag som valberedningen arbetat fram och som den 25 mars presenterades i samband med kallelsen till årsstämman den 27 april. Jan Lundberg, ombud för aktieägarna Johan och Anders Edlund, föreslog nyval av Göran Wessman, Per Bengtsson, Christer Fåhraeus, Elisabeth Lindner, Jan Sandström och Anders Waas, samt föreslog Göran Wessman som styrelsens ordförande. Genom votering nyvaldes Göran Wessman, Per Bengtsson, Christer Fåhraeus, Elisabeth Lindner, Jan Sandström och Anders Waas, samt Göran Wessman som styrelsens ordförande. Information om de valda styrelseledamöterna återfinns i pressmeddelande från bolaget den 4 maj.

Val av revisor
Avseende punkt 16 på dagordningen, val av revisor, valdes revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2012.

Principer för valberedning
Avseende punkt 17 på dagordningen, beslut om principer för valberedning, redogjorde valberedningens ordförande Bengt Belfrage för det förslag som valberedningen arbetat fram och som den 25 mars presenterades i samband med kallelsen till årsstämman den 27 april. Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om principerna för valberedningen. Valberedningen hade också föreslagit att Adam Bruce, Thomas Josefsson, Mikael Lönn samt styrelsens ordförande skulle utses till ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2012, samt att om det till följd av ägarförändringar bedöms lämpligt äger valberedningen erbjuda ytterligare aktieägare plats i valberedningen, dock så att det sammanlagda antalet ledamöter inte ska överstiga sex. Jan Lundberg, ombud för aktieägarna Johan och Anders Edlund, föreslog i stället Johan Claesson, Bo Håkansson, Jan Lundström, Mikael Lönn, Lars Magnusson samt styrelsens ordförande till ledamöter i valberedningen. Genom votering valdes Johan Claesson, Bo Håkansson, Jan Lundström, Mikael Lönn, Lars Magnusson och styrelsens ordförande till ledamöter i valberedningen.

Riktlinjer for ersättning till ledande befattningshavare
A
vseende punkt 18 på dagordningen, beslut om riktlinjer for ersättning till ledande befattningshavare, beslutade årsstämman om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Avseende punkt 19 på dagordningen, bemyndigande för styrelsen att emittera aktier, beslutade årsstämman i enlighet med det i förväg presenterade förslaget. Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier med rätt till teckning för Azimuth Opportunity Ltd. Emissioner ska kunna ske mot kontant betalning eller kvittning. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte vara begränsat på annat sätt än vad som följer av vid var tid gällande bolagsordnings gränser för antalet aktier och aktiekapital. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska vara att utnyttja den facilitet som Bolaget har avtalat med Azimuth Opportunity Ltd. om. Teckningskursen ska bestämmas i enlighet med vad som anges i nämna avtal.

Protokoll från stämman kommer efter underskrifter att tillhandahållas på bolagets webbplats, www.karobio.se.

Fredrik Lindgren, verkställande direktör
Telefon: 070 561 61 77

Erika Söderberg Johnson, finansdirektör
Telefon: 070 720 48 20

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar, cancer och kvinno­hälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling samt medicinsk och regulatorisk expertis.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklings­samarbeten eller utlicensiering i något skede av processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2011 kl.22:00.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com