Aprea meddelar fortsättning på klinisk fas I/II-studie av APR-246 i patienter med leukemi

STOCKHOLM den 12 december 2011. Aprea AB meddelar idag att den första patienten har doserats i en klinisk fas I/II-studie med APR-246. Det primära målet med studien är att utvärdera säkerhet och farmakokinetik men också att göra en tidig bedömning av effekt. Aprea är ett portföljbolag till Karolinska Development AB (publ). Andra stora ägare är Industrifonden, Östersjöstiftelsen och Praktikerinvest.

"Denna fas I/II-studie är en fortsättning på en tidigare slutförd dostitreringsstudie, som visade att APR-246 var säker vid förutsedda terapeutiska plasmanivåer. Den tidigare studien visade också dos- och tidsoberoende farmakokinetik av substansen i dosintervallet som studerats. Det primära målet med den aktuella kliniska prövningen är att ytterligare utvärdera säkerhet, farmakokinetik och att fastställa optimal dos- och behandlingstid", säger Ulf Björklund, VD på Aprea AB.

Studien genomförs på fem kliniker i Sverige under ledning av Dr Sören Lehmann vid Institutionen för hematologi på Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm. Den kommer att omfatta 10 patienter med akut myeloisk leukemi (AML) och kronisk lymfatisk leukemi (KLL) som inte svarar på standardbehandling. Studien beräknas vara klar under första halvåret 2012.

APR-246 tillhör en ny klass av potentiella cancerläkemedel som visat sig leda till programmerad celldöd (apoptos) via p53, ett protein som ändras ofta i ett brett spektrum av tumörer.

Ulf Björklund, VD, Aprea
Tel: 08 508 845 04, e-mail: ulf.bjorklund@aprea.com

Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development

Om Aprea AB
Aprea AB är ett svenskt bioteknikföretag som bedriver forskning och utveckling av nya cancerläkemedel riktade mot tumörsuppressorproteinet p53. Förändringar i p53 är vanliga i många olika cancerformer och är associerat med ökad resistens mot befintliga cellgifter, och därmed även dålig prognos. Aprea ingår i Karolinska Development AB:s företagsportfölj. Andra stora ägare i bolaget är Industrifonden, Östersjöstiftelsen och Praktikerinvest.

Om APR-246
APR-246 har utvecklats baserat på forskningsresultat vid Karolinska Institutet. Forskarna har upptäckt att substansen har mer effekt i cancerceller jämfört med friska celler, vilket indikerar att den skulle kunna medföra betydligt färre sidoeffekter än konventionella cancerbehandlingar. Genom att reaktivera proteinet p53 säkerställer substansen att det cellulära "självmordsprogrammet" aktiveras för att eliminera cancerceller. Detta har visats i laboratorier och i djurstudier med goda resultat. En unik karaktäristika hos substansen är att den kan aktivera p53 även när genen är inaktiverad på grund av mutation. Cancer med muterat p53 är ofta resistent mot konventionell behandling.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt "deal flow"-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 34 projekt, varav 12 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com