Aprea presenterar design av klinisk fas I/II-studie

STOCKHOLM den 18 maj 2010. Aprea AB har, bland över 5 000 abstrakt, blivit utvald att presentera en poster under det årliga ASCO (American Society of Clinical Oncology)-mötet i Chicago. Postern kommer att beskriva den vetenskapliga rationalen bakom och designen av den pågående fas I/II-studien av Apreas läkemedelskandidat APR-246.

Apreas läkemedelskandidat APR-246 tillhör en ny klass anticancersubstanser som har visat sig framkalla programmerad celldöd genom tumörsuppressorproteinet p53. APR-246 genomgår för närvarande en klinisk fas I/II-studie vid sju kliniker i Sverige. Det är en öppen, dosoptimerande studie som kommer att omfatta cirka 24 patienter; främst patienter med blodcancer men även patienter med prostatacancer.

"Vi påbörjar just nu en kommersialiseringsprocess och söker därför olika samarbetspartners. Det ska därför bli väldigt intressant att presentera och diskutera designen av den kliniska studien för detta helt nya koncept för cancerbehandling", säger Charlotta Liljebris, utvecklingschef på Aprea AB.

Thomas Uhlin, VD Aprea AB, tel: 0705-335 137, e-post: thomas.uhlin@aprea.com
Charlotta Liljebris, utvecklingschef Aprea AB, tel: 0703-391 534, e-post: charlotta.liljebris@aprea.com

www.aprea.com

Om Aprea
Aprea AB är ett svenskt bioteknikföretag som grundades år 2003 och baseras på forskning från Karolinska Institutet i Stockholm. Företaget bedriver forskning och utveckling av nya cancerläkemedel riktade mot tumörsuppressorproteinet p53. Förändringar i p53 är vanliga i många olika cancerformer och är associerat med ökad resistens mot befintliga cellgifter, och därmed även dålig prognos för patienter. Aprea ingår i Karolinska Development AB:s  företagsportfölj. De övriga huvudägarna i bolaget är Industrifonden, Östersjöstiftelsen och Praktikerinvest.

Om APR-246
APR-246 har utvecklats baserat på forskningsresultat vid Karolinska Institutet. Forskarna har upptäckt att substansen har mer effekt i cancerceller jämfört med friska celler, vilket indikerar att den skulle kunna medföra betydligt färre sidoeffekter än konventionella cancerbehandlingar. Genom att reaktivera proteinet p53 säkerställer substansen att det cellulära "självmordsprogrammet" aktivieras för att eliminiera cancerceller. Detta har visats i laboratorier och i djurstudier med goda resultat. En unik karaktäristika hos substansen är att den kan aktivera p53 även när genen är inaktiverad på grund av mutation. Cancer med muterat p53 är ofta resistent mot konventionell behandling.

Karolinska Development AB (publ) är ett av Europas ledande företag inom tidig utveckling av läkemedel och medicinteknik. Tillsammans med framstående innovatörer i Norden, skapar Karolinska Development livskraftiga företag med målet att utveckla unika behandlingar med stort medicinskt och kommersiellt värde. Karolinska Development har sedan 2003 byggt en portfölj med ett fyrtiotal bolag, varav 12 av bolagens projekt är i klinisk utvecklingsfas. Totalt 21 projekt är potentiella "first-in-class". www.karolinskadevelopment.com