Axelar - första kliniska data från pågående fas I/II-studie av AXL1717 i cancerpatienter har publicerats

STOCKHOLM, 7 september 2010. Axelar AB, ett av Karolinska Developments portföljbolag, meddelar idag att den första medicinska artikeln för den pågående fas I/II-studien av AXL1717-behandlade cancerpatienter har publicerats i Acta Oncologica.

Artikeln, som publicerats i Acta Oncologica "Early Online 1-7 2010", innehåller data från en begränsad grupp patienter behandlade med AXL1717 av Dr Ekman, Dr Bergqvist och Dr Frödin med kollegor. Publikationen beskriver fyra patienter med avancerad, progressiv icke-småcellig lungcancer (NSCLC) av skivepiteltyp som inte längre svarade på gängse behandling. Patienterna behandlades med AXL1717 under längre perioder. Utöver att författarna kunde konstatera att behandlingen tolererades väl, kunde de även konstatera att patienterna "efter sju månaders behandling med AXL1717 som tredje eller fjärde linjens behandling inte utvecklade ytterligare metastaser."

"Vi är glada att redan nu kunna rapportera de första kliniska resultaten i en vetenskaplig tidskrift. Patienterna, med avancerad progressiv skivepitel NSCLC, representerade en utvald subgrupp utan jämförande kontrollgrupp. Det är glädjande att resultaten från fas I-studien är så uppmuntrande. Primärmålet var att säkerställa AXL1717s tolererbarhet och farmakokinetik inför fortsatta klinikstudier. NSCLC av skivepiteltyp är en aggressiv cancerform som svarar relativt dåligt på tillgänglig cytostatikabehandling. Cancerceller av denna typ har en påvisad stor förekomst av IGF-1 receptorn vilken är det farmakologiska målet för AXL1717", kommenterar Johan Harmenberg, VD Axelar AB.

Marek Poszepczynski, VP Business Development, Axelar AB
Tel: +46 (0) 705 58 60 21, e-post: marek.poszepczynski@axelar.se

Om Axelar
Axelar är ett svenskt bioteknikföretag som grundades 2003. Bolaget utvecklar ett cancerläkemedel som hämmar den insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-1-receptorn. Axelar ingår i Karolinska Development portfölj. www.axelar.se

Om AXL1717
Axelars läkemedelssubstans, AXL1717, är ett nytt sätt att behandla ett antal olika cancerformer. AXL1717 är den första oralt administrerade småmolekylära hämmaren av IGF-1 receptorn som inte påverkar den närliggande insulinreceptorn. AXL1717 testas för närvarande i kliniska fas I/II-studier och substansen kombinerar utpräglad effekt i djurstudier mot ett antal olika tumörer med utmärkt säkerhetsprofil. De flesta tumörceller är beroende av IGF-1 receptorns signaleringsvägar och IGF-1 receptorn kan därför betraktas som ett utmärkt mål för läkemedelsutveckling. Det finns för närvarande ingen IGF-1 receptorhämmare som godkänts som läkemedel.

Karolinska Development förvaltar en av de största portföljerna med life science-företag i Europa. Genom en unik affärsmodell kan bolaget kostnadseffektivt styra kommersialiseringen av life science-innovationer i världsklass. Sedan starten 2003, har Karolinska Development byggt upp en portfölj av ett 40-tal bolag. Bland bolagens projekt befinner sig 12 läkemedelskandidater i klinisk utvecklingsfas och totalt bedöms mer än 20 substanser ha "first-in-class"-potential. www.karolinskadevelopment.com