Axelar rapporterar bra säkerhetsprofil för AXL1717 i klinisk fas I/II studie i cancerpatienter

STOCKHOLM, SVERIGE - 26 september 2011. Axelar AB, ett portföljbolag till Karolinska Development AB, publicerar idag resultat från den avslutade säkerhetsstudien av AXL1717 i klinisk fas I/II på European Multidisciplinary Cancer Congress (ESMO) i Stockholm. Alla primära målsättningar uppnåddes i den kliniska studien och tecken tydande på medicinsk nytta har visats i några patienter med icke-småcellig lungcancer.

AXL1717 är den första målinriktade orala småmolekylära hämmaren av den insulinliknande tillväxtfaktor 1 (IGF-1) receptorn som inte påverkar den nära relaterade insulinreceptorn. AXL1717 gavs i studien till totalt 49 cancerpatienter med progressivt växande solida tumörer. Patienterna befann sig i ett sent sjukdomsskede utan återstående behandlingsalternativ. Det huvudsakliga syftet med studien var att undersöka säkerhetsprofilen för AXL1717. Den öppna säkerhetsstudien omfattade tre delar; en endagsdoseringsdel med två doser under samma dag med stigande dos, en 7-28 dagars behandling två gånger dagligen i syfte att fastställa dos samt en förlängd del med en 28-dagars behandling med en fast dos två gånger dagligen i två cykler med 14 dagars mellanrum.

Alla primära målsättningar nåddes i den kliniska studien och resultaten visar att:

• AXL1717 tolererades väl utan några oväntade läkemedelsrelaterade dosbegränsande biverkningar även vid 5-10 gånger högre exponering än nödvändigt för att uppnå antitumöraktivitet i djur. Inga förändringar i blodnivåer av glukos, insulin eller C-peptider har rapporterats.
  • Dosrelaterad, lätt uppföljningsbar och reversibel neutropeni var den enda dosbegränsande biverkningen. Eftersom neutropeni har visats även i toxicitetsstudier i djur, var det förväntat att detta skulle förekomma också i människa. 400 mg AXL1717 två gånger dagligen som enda läkemedel under kontinuerlig 28-dagarsbehandling är den rekommenderade fas II-dosen. Vid denna dos rapporterades endast ett fåtal fall av neutropeni.

Femton patienter med icke-småcellig lungcancer har behandlats med AXL1717 som enda antitumörbehandling under åtminstone två veckor. Patienterna utvärderades med hjälp av radiologisk uppföljning vid behandlingsstart och därefter vid varannan månad.

Trots studiens design med upprepade behandlingsuppehåll och täta dosbyten, så har kliniska tecken som har tolkats som medicinsk nytta visats i dessa femton patienter med icke-småcellig lungcancer. Partiell respons, enligt RECIST-kriterierna, i en av patienterna med icke-småcellig lungcancer har rapporterats efter behandling med AXL1717 som monoterapi. Vid studiens slut var fem patienter fortfarande i livet och två av dessa patienter hade inte rapporterat progression. Resultaten kan därför förbättras ytterligare över tid.

Nästa steg blir att studera klinisk effekt med kontinuerlig dosering av AXL1717 i en randomiserad, fullt finansierad fas II-studie i patienter med icke-småcellig lungcancer.

Johan Harmenberg, VD, Axelar:
"Vi är mycket nöjda med resultaten av studien och att det stöder Axelars strategi att rikta den kommande, randomiserade fas II-studien till patienter med icke-småcellig lungcancer. Vi tror att AXL1717 har potential att vara en effektiv behandling för patienter med lungcancer."

Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development:
"Axelar är ett av Karolinska Developments prioriterade bolag. De resultat som presenterats i dag från den slutförda kliniska studien stärker vår tro att AXL1717 kan bli en viktig, ny behandling för patienter med icke-småcellig lungcancer och möjligen för patienter med andra tumörer. Vi ser fram emot den randomiserade fas II-studien som är nästa viktiga milstolpe."

En poster med mer detaljerad data från studien kommer att presenteras på ESMO idag kl 14:00 och därefter kommer den även att vara tillgänglig på Axelars och Karolinska Developments hemsidor.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Harmenberg, VD, Axelar AB
Tel: 0705-14 54 53, e-post: johan.harmenberg@axelar.se

Tel: 0727-44 41 23, e-post: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Om Axelar
Axelar är ett svenskt bioteknikföretag, grundat 2003. Bolaget utvecklar ett cancerläkemedel som hämmar insulinliknande tillväxtfaktor 1 receptorn (insulin-like growth factor 1 receptor; IGF-1 receptorn). Axelar ingår i Karolinska Developments portfölj. www.axelar.se

Om AXL1717
Axelars läkemedelssubstans, AXL1717, är ett nytt sätt att behandla ett antal olika cancerformer. AXL1717 är den första oralt administrerade småmolekylära hämmaren av Insulinlikande tillväxtfaktor 1 (IGF-1) receptorn som inte påverkar den närbesläktade insulinreceptorn. De flesta tumörceller är beroende av IGF-1 receptorns signaleringsvägar och IGF-1 receptorn kan därför betraktas som ett utmärkt mål för läkemedelsutveckling. Det finns för närvarande ingen IGF-1 receptorhämmare som godkänts som läkemedel. Den första fas I/II studien i människa med AXL1717 har precis avslutats och substansen kombinerar utpräglad effekt i djurstudier mot ett antal olika tumörer med utmärkt säkerhetsprofil.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Institutet Innovations AB och andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet ger ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II-studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter - vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 35 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II-studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt-kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. För mer information, se www.karolinskadevelopment.com.