Axelar säkerställer finansiering för det kommande fas II-programmet i lungcancer

STOCKHOLM den 11 maj 2011. Axelar AB, ett bolag inom Karolinska Developments portfölj, tillkännagav idag att företaget har tillförts SEK 123m (EUR 13,7m) som gör det möjligt för Axelar att genomföra det planerade fas II-programmet för patienter som lider av icke småcellig lungcancer. Data från den pågående fas I/II-studien kommer att presenteras senare i år.

Finansieringen var riktad till ett konsortium av investerare inklusive Axelars största nuvarande ägare Karolinska Development. Axelar rapporterade nyligen lovande data från den första delen av den pågående fas I/II-studien. AXL1717 har visat utmärkt tolerabilitet samt lovande data gällande överlevnad för patienter med icke småcellig lungcancer. Mer än 45 patienter har behandlats hittills.

Dr Johan Harmenberg, VD för Axelar:

"Vi är mycket nöjda med våra framsteg och den nuvarande finansieringen tillåter Axelar att ackumulera fas II-data för AXL1717 i randomiserade kliniska prövningar."

Dr Torbjörn Bjerke, VD på Karolinska Development:

"Vi är uppmuntrade av lovande delresultat från den pågående fas I/II-studie med AXL1717 hos cancerpatienter. AXL1717 har unika egenskaper som en potentiell ny cancerbehandling. Som huvudinvesterare i Axelar vi ser fram emot att vara en del av att ta denna läkemedelskandidat igenom kliniska effektstudier."

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Harmenberg, VD Axelar AB
Telefon: +46 (0) 705 14 54 53, e-mail: johan.harmenberg@axelar.se

Torbjørn Bjerke, VD Karolinska Development AB
Telefon: +46 (0) 727 44 41 23, e-mail: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Om Axelar

Axelar är ett svenskt bioteknikföretag, grundat 2003. Bolaget utvecklar ett cancerläkemedel som hämmar insulinliknande tillväxtfaktor 1 receptorn (insulin-like growth factor 1 receptor; IGF-1 receptorn). Axelar ingår i Karolinska Developments portfölj.
www.axelar.se

Om AXL1717
Axelars läkemedelssubstans, AXL1717, är ett nytt sätt att behandla ett antal olika cancerformer. AXL1717 är den första oralt administrerade småmolekylära hämmaren av IGF-1 receptorn som inte påverkar den närbesläktade insulinreceptorn. AXL1717 testas för närvarande i klinisk fas I/II-studie och substansen kombinerar utpräglad effekt i djurstudier mot ett antal olika tumörer med utmärkt säkerhetsprofil. De flesta tumörceller är beroende av IGF-1 receptorns signaleringsvägar och IGF-1 receptorn kan därför betraktas som ett utmärkt mål för läkemedelsutveckling. Det finns för närvarande ingen IGF-1 receptorhämmare som godkänts som läkemedel.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Institutet Innovations AB och andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet ger ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II-studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter - vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 40 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II-studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar varav sex i fas II. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt-kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. www.karolinskadevelopment.com