AXL1717 - kliniska data från pågående fas I / II studie på cancerpatienter kommer att släppas i samband med ASCO konferensen i Chicago i juni 2010

STOCKHOLM, 17 maj 2010. Axelar AB, ett av Karolinska Developments portföljbolag meddelar idag att ett insänt abstrakt har blivit accepterat till ASCO mötet i Chicago i juni 2010.

Abstraktet som innehåller preliminära kliniska data kommer att läggas upp på ASCOs hemsida www.asco.org torsdagen den 20 maj, 2010 klockan 18:00 (EDT).

" "Vi är glada att abstraktet som innehåller en preliminär uppdatering av våra lovande kliniska data har blivit accepterade till 2010 Annual Meeting of the American Society of Clinical Oncology ", säger Johan Harmenberg, VD Axelar AB.

Johan Harmenberg, VD Axelar AB
Tel: 0705-14 54 53, e-post: johan.harmenberg@axelar.se

Om Axelar
Axelar är ett svenskt bioteknikföretag, grundat 2003. Bolaget utvecklar ett cancerläkemedel som hämmar "insulin-like growth factor-1" IGF-1-receptorn. Axelar ingår i Karolinska Development portfölj. www.axelar.se

Om AXL 1717
Axelars läkemedelssubstans, AXL1717, är ett nytt sätt att behandla ett antal olika cancerformer. AXL1717 är den första oralt administrerade småmolekylära hämmaren av IGF-1 receptorn som inte påverkar den närliggande insulinreceptorn. AXL1717 testas för närvarande i kliniska fas I/II studier och substansen kombinerar utpräglad effekt i djurstudier mot ett antal olika tumörer med utmärkt säkerhetsprofil. De flesta tumörceller är beroende av IGF-1 receptorns signaleringsvägar och IGF-1 receptorn kan därför betraktas som ett utmärkt mål för läkemedelsutveckling. Det finns för närvarande ingen IGF-1 receptorhämmare som godkänts som läkemedel.

Karolinska Development är ett av Europas ledande företag inom tidig utveckling av läkemedel och medicinteknik. Tillsammans med framstående innovatörer i Norden, skapar Karolinska Development livskraftiga företag med målet att utveckla unika behandlingar med stort medicinskt och kommersiellt värde. Karolinska Development har sedan 2003 byggt en portfölj med ett fyrtiotal bolag, varav 12 av bolagens projekt är i klinisk utvecklingsfas. Totalt 21 projekt är potentiella "first-in-class". www.karolinskadevelopment.com