Karolinska Development (publ) bokslutskommuniké

Stockholm - 25 februari 2011 - Karolinska Development offentliggör sin årsrapport, januari - december 2010 på bolagets hemsida.

Koncernen
Januari - december 2010

• Intäkterna uppgick till 13,9 MSEK (30,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till -334,6 MSEK (-2,6) av vilket -225,8 MSEK (30,1) utgörs av icke kassaflödespåverkande nettoförändringar i Verkligt värde (Fair value, se Not 1) och avveckling av projekt där definierade milstolpar i intressebolag och joint ventures inte uppnåtts. Resultatet har samtidigt belastats med -48,0 MSEK beroende på att resultatet från dotterföretag konsoliderats under 2010
  • Under perioden har investeringar i portföljbolagen, inklusive dotterföretag, joint ventures och intresseföretag, uppgått till 193,1 MSEK (172,5)
  • Periodens kassaflöde uppgick till -286,7 MSEK (384,4) där jämförelsetalet är positivt genom nyemission
  • Värdering av totala portföljinnehavet enligt International Private Equity and Venture Capital Valuation Guidelines inkluderat värdet av dotterföretag, intresseföretag och övriga långfristiga värdepappersinnehav, har per balansdagen framräknats till 1 454,7 MSEK, jämfört med 1 512,3 MSEK per den 31 december 2009
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -9,79 SEK (-0,10)
  • Substansvärde per aktie uppgick 53,5 SEK (62,7)

Oktober - december 2010

• Intäkterna uppgick till 2,4 MSEK (6,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till -219,7 MSEK (-19,4)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -6,50 SEK (-0,70)
  • Resultatet av Verkligt värdeförändring har ökat med 127,4 MSEK (0,0) som ett resultat av ändrad marknadsbedömning
  • Investeringar i portföljbolagen uppgick till 49,1 MSEK (18,0)
  • Kassaflödet uppgick till 59,4 MSEK (375,0)

Väsentliga händelser oktober - december 2010

• Pergamum ökade sitt ägande till 100% i Lipopeptide AB, PharmaSurgics in Sweden AB och DermaGen AB
  • Michael Rosenlew valdes till ny styrelseledamot i Karolinska Development

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Torbjørn Bjerke har tillträtt som verkställande direktör i Karolinska Development
  • Terje Kalland har utsetts till forskningsdirektör

Moderbolaget
Januari - december 2010

• Intäkterna uppgick till 11,0 MSEK (6,7)
  • Rörelseresultatet uppgick till -117,4 MSEK (-101,1)
  • Under perioden har investeringar i dotterföretag gjorts med 48,1 MSEK (0,2) och i joint ventures, intresseföretag och andra långfristiga värdepappersinnehav med 144,6 MSEK (172,3)

Torbjørn Bjerke, VD
    Karolinska Development AB
    torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Gunnar Casserstedt, CFO
    Karolinska Development AB
    gunnar.casserstedt@karolinskadevelopment.com

Notera
    Karolinska Development redovisar tillhandahållen information enligt NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emittenter. Informationen tillhandahölls för publicering den 25 februari  2011 klockan 09:00. Denna rapport har upprättats på såväl svenska som engelska. Vid eventuell avvikelse i innehållet mellan de två versionerna skall den svenska råda.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Innovations och samarbetsavtal med andra ledande nordiska universitet garanterar ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II-studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter - vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 40 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II-studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar varav sex i fas II. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt-kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. www.karolinskadevelopment.com