Karolinska Development (publ.) Delårsrapport januari - september 2010

STOCKHOLM - 11 november 2010 - Karolinska Development (publ.) offentliggör sin delårsrapport, januari - september 2010 på bolagets hemsida.

Koncernen

Januari - september 2010

·         Under perioden har investeringar i portföljbolagen, inklusive dotterföretag och intresseföretag, uppgått till 143,6 MSEK (145,2)

·         Periodens kassaflöde uppgick till -182,6 MSEK (-117,5)

·         Värdering av totala portföljinnehavet enligt International Private Equity and Venture Capital Valuation Guidelines inkluderat värdet av dotterföretag, intresseföretag och övriga långfristiga värdepappersinnehav, har per balansdagen framräknats till 1 556,6 MSEK, jämfört med 1 512,3 MSEK per den 31 december 2009

·         Substansvärde per aktie uppgick 58,60 SEK (62,70 per den 31 december 2009)

·         Intäkterna uppgick till 11,5 MSEK (23,4)

·         Resultat efter skatt uppgick till -114,9 MSEK (16,7)

·         Resultat per aktie före utspädning uppgick till -3,46 SEK (0,62)

Tredje kvartalet juli - september 2010

·         Investeringar i portföljbolagen uppgick till 55,7 MSEK (44,9)

·         Kassaflödet uppgick till -80,1 MSEK (-47,7)

·         Intäkterna uppgick till 3,1 MSEK (9,4)

·         Resultat efter skatt uppgick till -15,3 MSEK (63,2)

·         Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,22 SEK (2,34)

Väsentliga händelser tredje kvartalet 2010

·         I augusti månad tillkännagav Karolinska Development rekryteringen av Thorbjörn Bjerke som ny VD i bolaget. Tillträde sker under hösten 2010. Avgående VD Conny Bogentoft kommer att tillträda posten som Chief Scientific Officer i Karolinska Development

Moderbolaget

Januari - september 2010

·         Intäkterna uppgick till 8,2 MSEK (5,8)

·         Rörelseresultatet uppgick till -95,3 MSEK (-75,0)

·         Under perioden har investeringar i dotterföretag gjorts med 43,1 MSEK och i intresseföretag och andra långfristiga värdepappersinnehav med 100,5 MSEK

Gunnar Casserstedt  CFO, Mobil: 073 068 37 00
gunnar.casserstedt@karolinskadevelopment.com

Conny Bogentoft  CEO, Mobil: 070 668 61 43
conny.bogentoft@karolinskadevelopment.com

Notera
Karolinska Development redovisar tillhandahållen information enligt NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emittenter. Informationen tillhandahölls för publicering den 11 november 2010 klockan 12:00. Denna rapport har upprättats på såväl svenska som engelska. Vid eventuell avvikelse i innehållet mellan de två versionerna skall den svenska råda.

Karolinska Development förvaltar en av de största portföljerna med life science-företag i Europa. Genom en unik affärsmodell kan bolaget kostnadseffektivt styra kommersialiseringen av life science-innovationer i världsklass. Sedan starten 2003, har Karolinska Development byggt upp en portfölj av ett 40-tal bolag. Bland bolagens projekt befinner sig 12 läkemedelskandidater i klinisk utvecklingsfas och totalt bedöms mer än 20 substanser ha "first-in-class"-potential. www.karolinskadevelopment.com