Karolinska Development AB (publ) ― Delårsrapport januari- juni, 2013

STOCKHOLM den 22 augusti 2013. Karolinska Development AB (publ) offentliggör delårsrapport, januari-juni 2013. En telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 15.00. Telefonnummer: +46 (0) 8 506 307 79, Storbritannien: +44 (0) 1452 555 131 eller USA: +1 866 682 8490. Hela rapporten och länk till webbpresentationen finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD, kommenterar: ”Utvecklingen i Karolinska Developments aktiva bolagsportfölj är fortsatt stark. Sedan första kvartalet 2013 har positiva kliniska data presenterats för fyra projekt. Vår fokusering på affärsutveckling fortsätter att ge resultat. Under det andra kvartalet tecknade Athera Biotechnologies ett optionsavtal med Boehringer Ingelheim avseende det innovativa prekliniska antikroppsprogrammet PC-mAb, som är avsedd för behandling av patienter med hjärt-kärlsjukdom som löper en ökad risk för följdeffekter och död, där Athera ger Boehringer Ingelheim en exklusiv rätt att förvärva hela programmet. Detta kombinerat med den EU-finansiering Athera garanterades under andra kvartalet gör att projektet nu är fullt finansierat genom fas I-prövningarna och därmed fram till den tidpunkt då Boehringer Ingelheims option kan komma att utnyttjas. Vidare har vi startat nya akademiska samarbeten med Ospedale San Raffaele och Medicinska universitetet i Graz med målet att ytterligare främja vår tillgång till intressanta projekt.

Bland de positiva kliniska framstegen under det andra kvartalet i våra utvecklingsprojekt finns Axelars preliminära fas II-studieresultat som visade att AXL1717 kan vara effektivt vid andrahandsbehandling av patienter med icke-småcellig lungcancer (NSCLC). Bolaget bedömer att tillräckliga data därmed föreligger för den vidare utvecklingen av läkemedlet och kommer därför att slutföra den pågående studien med färre patienter än vad som ursprungligen planerats. Vidare meddelade Umecrine Mood att doseringen inleddes i en fas I/II-studie för behandling av patienter med svåra premenstruella symtom (PMDS), en allvarligare form av PMS. De nuvarande behandlingsalternativen för PMDS består i huvudsak av antidepressiva läkemedel, vilka inte alltid är effektiva och som ofta är förknippade med biverkningar. Det finns ett uppenbart behov av en effektiv och säker behandling.

Efter andra kvartalet rapporterade Pergamum positiva uppföljningsdata från en klinisk fas II-prövning för förebyggande av ärrbildning efter handkirurgi. Ärrbildning efter kirurgiska ingrepp utgör ett stort medicinskt problem och givet Pergamums resultat bedömer vi att behandlingen har potential att bli det första godkända läkemedlet inom denna indikation. Pergamum rapporterade även positiva preliminära effektdata från en fas I/II-studie i patienter med venösa bensår, ett sjukdomsområde i stort behov av nya behandlingsmetoder. Pergamums egenutvecklade gelformulering har potential att bli en viktig behandling inom detta område. OssDsign (tidigare Oss-Q) initierade den första kliniska studien med biokeramiska skallbensimplantatet OssDsign Cranio PSI för patienter med allvarliga skallbensskador där tidigare behandling har misslyckats. Vidare uppnådde Pharmanest både de primära och sekundära studiemålen i fas II-studien där bolagets produktkandidat med namnet SHACT testades som smärtbehandling i samband med insättning av spiral. Ingen skillnad vad gäller biverkningar mellan placebogrupp och behandlad grupp rapporterades. Dessa positiva data visar tydligt att SHACT har potential att bli den första säkra och effektiva smärtlindringsprodukten för miljontals kvinnor vid spiralinsättning.

Sammantaget har det varit ytterligare ett kvartal där vi börjar se resultaten av våra långsiktiga investeringar och styrkan i vår affärsmodell – att skapa en bredare bas för selektering av medicinska innovationer genom universitetssamarbeten, att driva utvecklingen i projektportföljen och finna externa finansiärer och kommersiella partners för våra portföljbolag.”

Sammanfattning av väsentliga händelser under och efter andra kvartalet 2013

• Preliminära fas II-data indikerar att Axelars AXL1717 är effektiv som andrahandsbehandling av patienter med lungcancer
  • Bo Jesper Hansen valdes till ny styrelseledamot vid årsstämman 2013 och tillträder som ny styrelseordförande den 1 oktober 2013
  • Första patienten doserades i fas I/II-studie med Umecrine Moods läkemedelskandidat mot PMDS, en svår form av PMS
  • EU beslutade att bidra med 6 MEUR till utvecklingen av Atheras innovativa antikroppsterapi PC-mAb för patienter med akut koronärt syndrom och Athera ingick ett optionsavtal med Boehringer Ingelheim avseende samma antikroppsprogram.
  • Karolinska Development genomförde sin första investering i Forendo Pharma Oy som utvecklar en ny behandling av endometrios
  • Karolinska Development inledde samarbete med Ospedale San Raffaele och Medicinska universitetet i Graz med målet att få tillgång till nya medicinska innovationer
  • Pergamum rapporterade positiva uppföljningsdata från en klinisk fas II-prövning av PXL-01 vilka visade på en signifikant förbättrad handfunktion jämfört med placebo efter handkirurgi
  • Pergamum mötte det primära studiemålet avseende säkerhet och tolerabilitet och rapporterade positiva preliminära effektdata, en signifikant sårläkningstid jämfört med placebo, från en fas I/II-studie med LL-37 i patienter med venösa bensår
  • Karolinska Development ökade sitt innehav i OssDsign från 16% till 26% i en nyemission och OssDsign initierade klinisk studie
  • Pharmanest rapporterade positiva fas II-data med SHACT, vilket visade på en signifikant reduktion av smärta i samband med spiralinsättning

Nyckeltal

Robin Wright, finansdirektör, Karolinska Development AB
Tel: +44 (0)7720 30 00 25, e-mail: robin.wright@karolinskadevelopment.com

Tel: +46 (0)73 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl patienter och forskare som investerare, genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 35 projekt, varav 16 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Taggar: