Karolinska Development AB (publ) - Delårsrapport januari-mars, 2011

STOCKHOLM den 26 maj 2011. Karolinska Development AB (publ) offentliggör delårsrapport, januari-mars 2011. Hela rapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD för Karolinska Development, kommenterar: "I mitten av januari tillträdde jag som VD för Karolinska Development. Sedan dess har vi framgångsrikt genomfört en notering på NASDAQ OMX Stockholm och i samband med den gjordes en nyemission som tillförde bolaget 577 MSEK efter emissionskostnader. Särskilt glädjande är att vi attraherade framstående institutionella investerare i Sverige, Norge, USA och Storbritannien.

Genom börsnoteringen tillfördes Karolinska Development finansiering som medfört en ytterligare stärkt position beträffande utvecklingen av banbrytande projekt, från Karolinska Institutet och andra framstående universitet, som kan möta stora medicinska behov. Vidare medför vår starka finansiella ställning möjligheten att snabbare utveckla våra högst prioriterade projekt samt att i ökad omfattning finansiera nya, lovande projekt.

Den nyligen slutförda finansieringen av Axelar, som leddes av Karolinska Development, tillförde ett av våra mest lovande portföljbolag 123 MSEK. Axelar utvecklar nya cancerbehandlingar och bolaget har för närvarande projekt i klinisk fas I/II. Finansieringen kommer att möjliggöra utveckling fram till proof-of-concept i patienter som drabbats av lungcancer.

Under perioden har ett antal av våra portföljbolag rapporterat om positiv klinisk samt kommersiell utveckling. Axelar och Aprea slutförde fas I/II-studier i cancerpatienter medan Promimic erhöll godkännande från amerikanska FDA att marknadsföra och sälja sin produkt i USA. Vidare har vi avyttrat mindre delar av vår portfölj till KCIF, vårt bolag för saminvesteringar med Europeiska Investeringsfonden, samt genomfört vår första saminvestering med Kurma Biofund. Jag är nöjd med utvecklingen så långt, men vi kommer att behöva flera, stora avtal för att kunna kapitalisera på vår portfölj. Därför har vi också stort fokus på affärsutveckling och kommersialisering av våra portföljbolag. Parallellt kommer vi att fortsätta utvärdera och prioritera vår portfölj för att optimera förutsättningarna för att på kortast tid skapa värde."

Karolinska Development kommer att hålla en telefonkonferens idag kl 14.00.
Telefonnummer: 08 505 137 86 (från Storbritannien: +44 (0)20 713 620 51), kod: 1743784. Telefonkonferensen kan även följas via en audiocast på www.karolinskadevelopment.com.

Koncernen
Januari - mars 2011

• Intäkterna uppgick till 2,9 MSEK (2,6)
  • Resultat efter skatt uppgick till -37,5 MSEK (0,1) av vilket -12,3 MSEK (18,7) utgörs av icke kassaflödespåverkande nettoförändringar i Verkligt värde
  • Under perioden har investeringar i portföljbolagen, inklusive dotterföretag, joint ventures och intresseföretag, uppgått till 35,7 MSEK (46,3)
  • Periodens kassaflöde uppgick till 34,5 MSEK (-210,1)
  • Värdering av totala portföljinnehavet enligt International Private Equity and Venture Capital Valuation Guidelines inkluderat värdet av dotterföretag, intresseföretag och övriga långfristiga värdepappersinnehav, har per balansdagen framräknats till 1 461,9 MSEK (1 564,0). Värderingen uppgick till 1 454,7 MSEK per den 31 december 2010
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,04 SEK (0,05)
  • Substansvärde per aktie uppgick till 53,0 SEK (61,3)

Väsentliga händelser under perioden

• Torbjörn Bjerke tillträdde som ny VD i Karolinska Development
  • Terje Kalland tillträdde som forskningsdirektör för Karolinska Development
  • Samarbetet med Europeiska Investeringsfonden resulterade i att det samägda KCIF Co-Investment Fund KB köpte andelar av Karolinska Development i portföljbolagen Aprea AB, Athera Biotechnologies AB, Umecrine Mood AB och XSpray Microparticles AB
  • Biomaterialföretaget Promimic AB erhöll 510 (k) godkännande för implantatytan HANANO Surface(TM). Godkännandet innebär att företaget får marknadsföra och sälja produkten i USA inom området för dentala implantat
  • Karolinska Development utökade sin portfölj genom en investering i BioChromix AB - ett diagnostikföretag med fokus på Alzheimers sjukdom

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Axelar AB rapporterade positiva delresultat från en pågående fas I/II-studie - bolaget nådde målen att identifiera rekommenderad fas II-dos samt visa att AXL1717 är säker och tolererbar
  • Kurma Biofund genomförde en första saminvestering i portföljbolaget Umecrine Mood AB
  • Karolinska Development AB börsnoterades på NASDAQ OMX Stockholm den 15 april 2011. I samband med börsnoteringen emitterades totalt 15 200 000 aktier av serie B. Emissionen inbringade 608,0 MSEK före emissionskostnader och 576,7 MSEK efter avdrag för emissionskostnader.
  • Karolinska Development var den största investerararen i en finansiering uppgående till 123 MSEK av ett av de mest lovande portföljbolagen, Axelar AB
  • Karolinska Development deltog i en nyemission av aktier i portföljbolaget Pergamum AB varigenom fordringar på 77,6 MSEK kvittades mot emissionslikviden
  • KCIF Co-Investment Fund KB köpte andelar i Pharmanest AB och Umecrine Mood AB av Karolinska Development

Moderbolaget
Januari - mars 2011

• Intäkterna uppgick till 0,9 MSEK (2,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -19,0 MSEK (-9,8)
  • Under perioden har investeringar i dotterföretag gjorts med 18,0 MSEK (11,5) och i joint ventures, intresseföretag och andra långfristiga värdepappersinnehav med 17,7 MSEK (34,8)

Torbjörn Bjerke, VD

Gunnar Casserstedt, finansdirektör
Tel: 073 068 37 00, e-mail: gunnar.casserstedt@karolinskadevelopment.com

Notera
Karolinska Development redovisar tillhandahållen information enligt NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emittenter. Informationen tillhandahölls för publicering den 26 maj 2011 klockan 08.30. Denna rapport har upprättats på såväl svenska som engelska. Vid eventuell avvikelse i innehållet mellan de två versionerna skall den svenska råda.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Institutet Innovations AB och andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet ger ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II-studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter - vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 40 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II-studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar varav sex i fas II. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt-kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. www.karolinskadevelopment.com