Karolinska Development AB (publ) - Delårsrapport januari-mars, 2012

STOCKHOLM den 15 maj 2012. Karolinska Development AB (publ) offentliggör delårsrapport, januari-mars 2012. En telefonkonferens kommer att hållas idag kl 16.30. Telefonnummer: 08 505 597 72, UK: +44 (0) 20 775 099 50 samt US: +1 8 666 765 870. Hela rapporten och presentationen för telefonkonferensen finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD, kommenterar:Under det första kvartalet har vi fortsatt att investera i projekt och innovationer som vi bedömer ha betydande medicinsk och kommersiell potential. Vi har bland annat bildat KDev Oncology – en ny, fokuserad onkologigrupp - helägt av Karolinska Development. Vi bedömer att en samlad satsning inom onkologi kommer underlätta rekrytering av hög kompetens, uppslag till nya läkemedelsprojekt, samt att attrahera medinvesterare och underlätta förhandlingar med potentiella köpare och partners när projekten är framgångsrika. Vi avser att använda den här modellen för alla nya projekt där vi ser möjligheten att öka effektiviteten.

KDev Oncology, som från start innefattar det existerande portföljbolaget Akinion Pharmaceuticals, har sedan bildandet även investerat i GliGene – ett bolag som inriktat sig på "the Hedgehog signaling pathway", som spelar en fundamental roll i kontrollen av cellernas differentiering, tillväxt och förökning och som återaktiveras vid cancer. Utgångspunkten är att detta inte behövs för vuxen, normal vävnad och att hämmandet av denna signaleringsväg kan leda till ett selektivt sätt att behandla cancer.

Vidare har flera av våra portföljbolag gjort kliniska framsteg, bland andra Pergamum och Akinion Pharmaceuticals. Pergamum doserade den sista patienten i en fas II-studie för förebyggande av ärrbildning efter kirurgi samt inledde en fas II-studie av DPK-060 mot infektioner i ytterörat och Akinion Pharmaceuticals inledde klinisk fas I/II-studie med AKN-028 för behandling av akut myeloisk leukemi (AML). Efter rapportperioden har även Pharmanest inlett en fas I-studie med SHACT för att utveckla en produkt för lokalbedövning i samband med spiralinsättning, ett område där kvinnor idag sällan får tillgång till effektiv smärtlindring trots ett tydligt medicinskt behov. Pharmanests ambition är att utveckla en metod för omedelbar smärtlindring utan behov av avancerad utrustning.

Avslutningsvis har vår kontinuerliga utvärdering och prioritering av bolag och projekt stärkt portföljen och bedömningen att vårt intensiva arbete med affärsutveckling kommer att bära frukt under 2012 kvarstår.”

Sammanfattning av väsentliga händelser under och efter det första kvartalet

• Akinion Pharmaceuticals inledde klinisk fas I/II-studie med AKN-028
  • Pergamum inledde en fas II-studie av DPK-060 mot infektioner i ytterörat
  • Pergamum slutförde patientrekrytering till fas II-studie för förebyggande av skadlig ärrbildning efter kirurgi
  • Karolinska Development bildade KDev Oncology AB - Carl Harald Janson utsågs till VD
  • KDev Oncology investerade i GliGene AB, ett nytt bolag i portföljen
  • Karolinska Development investerade i Oss-Q AB, ett nytt bolag i portföljen
  • Pharmanest inledde fas I-studie med SHACT

Koncernen

2012 2011 2011
Belopp i MSEK jan-mar jan-mar helår
Resultaträkning
Intäkter 2,5 2,9 10,5
Resultat efter skatt -89,1 -37,5 -385,7
Resultat per aktie före och efter utspädning (SEK) -1,69 -1,04 -8,07
Balansräkning
Likvida medel 171,5 141,8 163,3
Kortfristiga placeringar 362,2 78,6 457,2
Aktieinformation
Substansvärde per aktie (SEK) 44,1 53,0 44,7
Aktiekurs, sista handelsdag i rapportperioden (SEK) 24,4 - 24,0
Portföljinformation
Investeringar i portföljbolag* 78,0 35,7 297,6
Varav icke kassaflödespåverkande investeringar 0,0 5,9 94,9
Värdering av totala portföljinnehavet 1 581,1 1 461,9 1 546,9

*Portföljbolag omfattar dotterföretag, joint ventures, intresseföretag samt  andra långfristiga värdepappersinnehav

Gunnar Casserstedt, Finansdirektör, Karolinska Development AB
Tel: 073 068 37 00, e-mail: gunnar.casserstedt@karolinskadevelopment.com

Benjamin Nordin, Informationsdirektör, Karolinska Development AB
Tel: 073 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 36 projekt, varav 15 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.