Karolinska Development AB (publ) - Delårsrapport januari-mars, 2013

STOCKHOLM den 10 maj 2013. Karolinska Development AB (publ) offentliggör delårsrapport, januari-mars 2013. En telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 14.00. Telefonnummer: +46 (0)8 506 307 79, Storbritannien: +44 (0) 1452 555 131 eller USA: +1 866 682 8490. Hela rapporten och länk till webbpresentationen finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD, kommenterar: ”Under årets första kvartal slutförde Karolinska Development den strategiskt viktiga affären med Rosetta Capital där en mindre del av portföljen såldes till en 23 procents premie jämfört med vårt redovisade värde. Omvärderingen av portföljbolagen som ingår i affären är också huvudanledningen till att det första kvartalet är det hittills starkaste i Karolinska Developments historia, med ett positivt resultat före skatt på 389 miljoner kronor.

Utvecklingstakten i våra läkemedelsprojekt är fortsatt hög. Sedan årsskiftet har Pergamum slutfört en fas I/II-studie, Dilaforette initierat en fas II-studie och Axelar rapporterat preliminära resultat från en fas II-studie. Den sistnämnda studien indikerade att läkemedelskandidaten AXL1717 är effektiv i andrahandsbehandling av patienter med lungcancer. Baserat på dessa preliminära resultat bedömer vi att AXL1717 har potential att bli en viktig del av framtida behandlingsalternativ samt en värdefull tillgång för Karolinska Development och vi ser nu fram emot att presentera data för potentiella partners inför den fortsatta utvecklingen.

Vårt goda renommé som investerare inom life science-området och utvecklare av läkemedelsprojekt har möjliggjort ett nytt samarbetsavtal med en världsledande forskningsinstitution; amerikanska Mayo Clinic. Karolinska Development ges möjlighet att utvärdera och investera i innovationer från Mayo Clinic, vilket ökar vår tillgång till nya banbrytande forskningsprojekt inom life science-området och ger oss en bredare bas av potentiella investeringsmöjligheter. Även Pergamums strategiska samarbetsavtal med indiska Cadila Pharmaceuticals Ltd kring utvecklingen av en ny infektionsbehandling, vilket annonserades i februari, är ett exempel på vår förmåga att knyta till oss externa parter.

Vi arbetar intensivt med att kommersialisera våra projekt och affären med Rosetta är en konkret validering av de värden vi bygger i våra portföljbolag. Under de kommande två åren räknar vi med att nå viktiga milstolpar som ska utgöra grunden för exits i form av utlicensieringar eller bolagsförsäljningar. Vi har ett professionellt team på plats för att exploatera våra projekt på bästa sätt och har genom affären med Rosetta fått tillgång till ytterligare expertis inom den globala läkemedels- och medicinteknikindustrin.

Under kvartalet har vi således kunnat stärka Karolinska Development inom samtliga tre delar av affärsmodellen – vi har skapat en bredare bas för selektering av medicinska innovationer, vi har drivit utvecklingen av vår projektportfölj framåt och vi har stärkt våra möjligheter att kommersialisera våra projekt.”

Sammanfattning av väsentliga händelser under och efter det första kvartalet

• Pergamum meddelade att alla patienter genomgått samtliga läkarbesök i en fas I/II-studie med LL-37 mot svårläkta sår
  • Valberedningen föreslog Bo Jesper Hansen som ny styrelseordförande
  • Axelar rapporterade att preliminära resultat från en fas II-studie indikerar att AXL1717 är effektiv i andrahandsbehandling av patienter med lungcancer
  • Karolinska Development och Rosetta Capital annonserade slutförandet av en strategisk affär värd 220 miljoner kronor
  • Pergamum inledde ett strategiskt samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd
  • Karolinska Development inledde ett samarbete med Mayo Clinic
  • Dilaforette inledde en fas II-studie med sevuparin för behandling av svår malaria
Koncernen

Robin Wright, finansdirektör, Karolinska Development AB
Tel: +44 7720 300025, e-mail: robin.wright@karolinskadevelopment.com

Tel: +46 (0) 73 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl patienter och forskare som investerare, genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 36 projekt, varav 15 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Taggar: