Karolinska Development AB (publ) - Delårsrapport januari-september, 2012

STOCKHOLM den 22 november 2012. Karolinska Development AB (publ) offentliggör delårsrapport, januari-september 2012. En telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 14.00. Telefonnummer: +46 (0)8 566 36 332, Storbritannien: +44 (0) 207 750 99 50 eller USA: +1 8 666 765 870. Hela rapporten och presentationen för telefonkonferensen finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD, kommenterar: ”I samband med börsintroduktionen av Karolinska Development förra året var jag tydlig med att kommersialiseringen av bolagets portfölj är vår högsta prioritet. För varje dag ökar naturligtvis otåligheten bland våra aktieägare att få ett kvitto på de värden vi har skapat i bolaget. Jag vill därför understryka att vi står fast vid vårt mål att kunna presentera ett kommersiellt avtal innan årsskiftet.

Grunden till att kunna göra bra affärer läggs när vi gör framsteg i portföljen. Under det tredje kvartalet tog Pergamum sin läkemedelskandidat, LL-37, in i klinisk utveckling. Med LL-37 hoppas bolaget kunna hjälpa patienter med svårläkta bensår, ett tillstånd som innebär en stor börda för såväl den enskilde patienten som för sjukvården. Pergamum rapporterade också första fas II-data med PXL-01 som tyvärr inte uppnådde det primära målet, vilket också har påverkat Karolinska Developments redovisade värdering av totala portföljinnehavet negativt. Bolaget inväntar nu fullständiga data innan beslut fattas om den fortsatta utvecklingen.

Vidare rapporterade Aprea lovande data från en fas I/II-studie med läkemedelskandidaten APR-246. Studien var primärt avsedd att utvärdera preparatets säkerhetsprofil, men gav även en indikation på att APR-246 kan minska tumörbördan hos patienter med långt framskriden cancer. Nästa steg för Aprea är nu att initiera en ”proof-of-concept”-studie i patienter med äggstockscancer. Dessa positiva nyheter är särskilt glädjande då vi under det tredje kvartalet ökade ägandet i bolaget till 69 procent efter genomförandet av det aktiebyte som offentliggjordes i juni i år. Vi har tidigare förväntat oss att kunna meddela data från fas I/II-studien med Akinions AKN-028 före årets slut. Patientrekryteringen har dock varit något långsammare än beräknat och vi väntar nu ett slutförande av studien under det första kvartalet 2013.

Under 2012 har flera av Karolinska Developments portföljbolag tagit viktiga steg framåt. Tre projekt har gått in i klinisk utveckling och två fas II-studier har startats; Pharmanests SHACT för smärtlindring i samband med spiralinsättning och Pergamums DPK-060 mot infektion i ytterörat. Totalt befinner sig nu elva projekt i vår aktiva portfölj i klinisk utveckling mot sjukdomar där dagens behandlingar brister, eller helt saknas. ”

Sammanfattning av väsentliga händelser under det tredje kvartalet

• Pergamum rapporterade första fas II-data från den kliniska studien för förebyggande av skadlig ärrbildning efter kirurgi
  • Den första patienten doserades med Pergamums läkemedelskandidat LL-37 mot svårläkta sår
  • Aprea rapporterade positiva data från en klinisk fas I/II-studie med APR-246 på patienter med långt framskriden cancer

Koncernen

Robin Wright, finansdirektör, Karolinska Development AB
Tel: +44 7720 300025, e-mail: robin.wright@karolinskadevelopment.com

Tel: +46 (0) 73 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl patienter och forskare som investerare, genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 34 projekt, varav 15 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Taggar: