Karolinska Development ingår strategiskt samarbete med Kurma Biofund

Stockholm och Paris - 29 juni 2010. Karolinska Development AB och Kurma Biofund har ingått ett strategiskt samarbete i syfte att identifiera saminvesteringar inom life science i Norden och andra utvalda delar av Europa.

Kombinationen av Karolinska Development och Kurma Biofund kommer att öka möjligheterna för tidiga investeringar i framstående forskningsprojekt. Det strategiska samarbetet mellan Karolinska Development och Kurma Biofund kommer att ytterligare bidra till europeiska investeringar.

Conny Bogentoft, VD Karolinska Development;
"Samarbetet med Kurma Biofund innebär att vi breddar vårt nätverk inom finansiering av tidiga utvecklingsprojekt. Samarbetet innebär även att vi tillförs investeringsmöjligheter utanför Skandinavien samtidigt som vi får ytterligare en kompetent partner".

Thierry Laugel, Managing Partner Kurma Biofund;
"Avtalet med Karolinska Development medför att vi tillförs ännu en kompetent partner till vårt selektiva europeiska nätverk. Vi utvärderar för närvarande ett antal möjliga saminvesteringar som skulle tydliggöra den vetenskapliga och kommersiella logiken mellan oss och Karolinska Development."

Conny Bogentoft, CEO Karolinska Development
Tel: +46 (0) 706 88 61 43, e-mail: conny.bogentoft@karolinskadevelopment.com

Karolinska Development förvaltar en av de största portföljerna med life science-företag i Europa. Genom en unik affärsmodell kan bolaget kostnadseffektivt styra kommersialiseringen av life science-innovationer i världsklass. Sedan starten 2003, har Karolinska Development byggt upp en portfölj av ett 40-tal bolag. Bland bolagens projekt befinner sig 12 läkemedelskandidater i klinisk utvecklingsfas och totalt bedöms 21 substanser ha "first-in-class"-potential. www.karolinskadevelopment.com

Om Kurma Biofund