Karolinska Development utser Torbjörn Bjerke till ny VD

Pressmeddelande

STOCKHOLM, 23 augusti 2010 - Torbjörn Bjerke har utsetts till ny VD för Karolinska Development. Han kommer närmast från Orexo där han har varit VD sedan 2007. Torbjörn Bjerke efterträder Conny Bogentoft som tillträder rollen som Chief Scientific Officer för Karolinska Development.

Karolinska Development har på kort tid utvecklats till ett av Europas ledande företag inom tidig utveckling av läkemedel. Karolinska Development har under de senaste åren fokuserat på egna investeringar och eget utvecklingsarbete i portföljbolagen. Nu har Karolinska Development påbörjat en ny fas med fokus på externa samarbeten för den fortsatta utvecklingen av portföljen parallellt med förberedelserna för en börsintroduktion.

"Torbjörn Bjerke har med sin gedigna bakgrund de rätta förutsättningarna att axla rollen som VD för Karolinska Development. Han har flera års erfarenhet av att leda och utveckla såväl ett tidigt forskningsbolag som ett börsnoterat läkemedelsbolag. Torbjörns erfarenhet inom affärsutveckling och bevisade förmåga att sluta samarbetsavtal med internationella partners kommer att vara av stort värde för oss, våra ägare och våra portföljbolag", kommenterar Hans Wigzell, styrelseordförande Karolinska Development.

Torbjörn Bjerke kommer närmast från Orexo där han har varit VD sedan 2007. Torbjörn Bjerke tillträder tjänsten som VD på Karolinska Development när hans efterträdare på Orexo har utsetts. Conny Bogentoft kommer i rollen som Chief Scientific Officer ha övergripande ansvar för den fortsatta utvecklingen av Karolinska Developments portfölj.

"Jag ser fram emot min nya roll på Karolinska Development och att leda ett av Europas mest spännande läkemedelsbolag mot fortsatta framgångar och en framtida börsnotering", säger Torbjörn Bjerke, tillträdande VD Karolinska Development.

Hans Wigzell, styrelseordförande Karolinska Development
Tel: +46 (0) 705 76 05 39, e-post: hans.wigzell@ki.se

Conny Bogentoft, VD Karolinska Development
Tel: +46 (0) 706 88 61 43, e-post: conny.bogentoft@karolinskadevelopment.com