Karolinska Developments årsstämma 2013

STOCKHOLM den 15 maj 2013. Vid Karolinska Developments årsstämma som hölls den 14 maj 2013 beslutade aktieägarna följande, i enlighet med föreslagna beslut:

Redovisning: Det beslöts att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernredovisningen och koncernbalansräkningen.

Resultatdisposition: Det beslöts att godkänna styrelsens och verkställande direktörens förslag att till årsstämmans förfogande stående medel, sammanlagt SEK 1 228 273 447, disponeras enligt följande: SEK 1 228 273 447 balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet: Det beslöts att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2012. Det noterades att röstberättigade styrelseledamöter inte deltog i beslutet.

Antal ledamöter och suppleanter: Det beslöts att antalet ledamöter i styrelsen skall vara sju samt att antalet revisorer skall vara en utan suppleant.

Arvode: Det beslöts att ersättning till styrelsens ordförande ska utgå som ett fast arvode med SEK 400 000; ersättning till övriga ledamöter skall utgå som ett fast arvode med SEK 200 000. Arvode utgår för tid som uppdrag fullgjorts. Därutöver utgår till Bo Jesper Hansen ett rörligt arvode med SEK 10 000 per möte där ledamöterna träffas personligen. Förslaget vad avser den rörliga ersättningen är i tillägg till vad som gällt tidigare. I övrigt är arvode till styrelsen oförändrat. Arvode till revisor utgår enligt löpande räkning. Valberedningen rekommenderar att styrelsens ledamöter förvärvar aktier i bolaget för runt halva arvodet.

Val av ledamöter och revisor: Det beslöts att omval sker av styrelseledamöterna Hans Wigzell, Per-Olof Edin, Rune Fransson, Klaus Wilgenbus, Charlotte Edenius och Vlad Artamonov; att nyval sker av Bo Jesper Hansen; att till styrelsens ordförande utses Hans Wigzell för tiden fram till och med den 30 september 2013, och att till styrelsens ordförande utses Bo Jesper Hansen för tiden från den 1 oktober 2013. Styrelsens sammansättning uppfyller de krav på oberoende som Svensk kod för bolagsstyrning ställer. Till revisor valdes Deloitte, för närvarande med Thomas Strömberg som huvudansvarig revisor, för tiden intill slutet av årsstämman 2014.

Valberedningen: Det beslöts att valberedningen ska bestå av fem ledamöter och att de fem röstmässigt största ägarna (enligt den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 31 augusti 2013) utser var sin representant. Ledamöterna i valberedningen ska offentliggöras så snart som de har utsetts och senast sex månader innan årsstämman 2014. Valberedningens ledamöter utser inom sig ordföranden för valberedningen. Om en ledamot av valberedningen avgår under mandatperioden eller blir förhindrad att fullfölja sitt uppdrag ska den aktieägare som utsett ledamoten utse en ny ledamot. Om ägarförhållandena väsentligen förändrats innan valberedningen har slutfört sitt arbete skall, om valberedningen så beslutar, en ändring ske i valberedningens sammansättning på sätt som valberedningen finner lämpligt (med beaktande av de principer som gäller för hur valberedningen utses). Ändring i valberedningens sammansättning ska offentliggöras så fort som möjligt. Arvode ska inte utgå till valberedningens ledamöter. Omkostnader för valberedningen ska bäras av bolaget. Valberedningens mandattid löper intill dess sammansättningen av nästa valberedning har offentliggjorts. Valberedningen ska fullgöra de uppdrag som enligt Svensk kod för bolagsstyrning ankommer på den. Valberedningens förslag bygger på tidigare tillämpade principer för valberedningens sammansättning.

Riktlinjer för ersättning: Det beslöts att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Prestationsrelaterat Aktieprogram 2013 (PSP 2013): Det beslöts att godkänna styrelsens förslag till Prestationsrelaterat Aktieprogram 2013 (PSP 2013).

Bemyndigande om nyemission: Det beslöts att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen utan företrädesrätt för aktieägarna samt mot kontant betalning eller betalning med apportegendom, besluta om nyemission av högst så många nya aktier av serie B som vid tiden för det första emissionsbeslutet enligt detta bemyndigande motsvarar tio (10) procent av det totala aktiekapitalet, dock att sådan nyemission inte får medföra att bolagets aktiekapital överstiger bolagets högsta tillåtna aktiekapital enligt bolagsordningen.

LEO-godkännande: Det beslöts att lämna s.k. LEO-godkännande av dels överlåtelse av aktier samt emissioner av aktier riktade till ledande befattningshavare i dotterbolag.

Fullständig information om varje förslag som antogs av årsstämman kan laddas ner från www.karolinskadevelopment.com.

Tel: +46 (0)72 744 41 23, e-mail: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Tel: +46 (0)73 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl patienter och forskare som investerare, genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 36 projekt, varav 15 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.