Pergamum inleder en fas II-studie av DPK-060 mot infektioner i ytterörat

STOCKHOLM den 16 januari 2012. Pergamum AB, ett av Karolinska Developments portföljbolag, meddelade idag att den första patienten har doserats i en randomiserad fas II-studie av DPK-060 för behandling av patienter med hörselgångsinflammation.

"Varje år behandlas mer än 10 miljoner människor i världen för infektioner i ytterörat. Det finns ett stort medicinskt behov av att undvika den snabbt tilltagande globala förekomsten av antibiotikaresistens som begränsar behandlingsvärdet av konventionella produkter och vi tror att vi kan möta detta behov med DPK-060", säger Jonas Ekblom, VD för Pergamum.

Pergamums fas II-studie är en dubbelblind, randomiserad, placebokontrollerad, multicenterstudie på patienter med akut hörselgångsinflammation (extern otit). Målen med studien är att utvärdera effekt, lokal tolerabilitet och säkerhet av DPK-060 administrerat som örondroppar vid infektioner som orsakas av såväl bakterier som svamp. Studien beräknas omfatta cirka 70 patienter. Klinisk prövningsledare för studien är Dr Pekka Koskinen som är VD för Centrum för Läkemedelsstudier i Malmö.

DPK-060 är en ny antimikrobiell peptid som strukturellt kommer från det endogena humana proteinet kininogen. Substansen är bredspektrumverkande på bakterier som Staphylococcus aureus, även multiresistenta stammar, samt svampar som Candida och Malassezia. DPK-060 har visat positiva data i en tidigare genomförd klinisk fas II-studie inom atopisk dermatit och har potential som behandling vid ett flertal andra dermatologiska infektioner där dessa mikroorganismer utgör ett stort problem.

"Pergamum har utvecklat en ny klass av antimikrobiella substanser med ett brett effektspektrum som är baserade på en peptid från kroppens eget försvarssystem", säger Torbjörn Bjerke, styrelseordförande i Pergamum och VD för Karolinska Development AB. "Resultatet av denna studie är ett viktigt steg mot ett potentiellt nytt läkemedel för utvärtes bruk som kan förändra behandlingen inte bara av hörselgångsinflammation, utan även av andra infektioner som studeras av Pergamum."

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jonas Ekblom, VD, Pergamum AB
Telefon: 08 524 89 100, e-mail: jonas.ekblom@pergmum.com

Om Pergamum AB
Pergamum är ett biofarmaceutiskt företag som är inriktat på utveckling av terapeutiska peptider för lokal eller topikal behandling av infektioner och sår. Inom Pergamum drivs de kliniska projekten inom separata operativa enheter. Denna modell ger Pergamum en attraktiv, diversifierad produktportfölj samtidigt som utvecklingskostnader, tid till marknad och risk minimeras. Bolagets utvecklingsportfölj inkluderar tre terapeutiska peptider som har nått klinisk fas, med potential i ett flertal medicinska användningsområden. För mer information, vänligen besök www.pergamum.com

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt "deal flow"-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 34 projekt, varav 14 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.