PharmaSurgics utökar fas II-studie för förebyggande av skadlig ärrbildning efter kirurgi

Göteborg, Stockholm - 12 april, 2010. PharmaSurgics in Sweden AB - en del av Karolinska Developments dermatologi- och sårläkningsbolag "Pergamum" - har erhållit godkännande från det danska läkemedelsverket och den oberoende etikprövningsnämnden att inleda kliniska fas II-studier i Danmark. Studien avser effekt och säkerhet hos PharmaSurgics läkemedelskandidat PXL01 för förebyggande av skadlig ärrbildning till följd av kirurgi.

PharmaSurgics VD Margit Mahlapuu kommenterar: "I Sverige inleddes studien under december 2009 och de första patienterna har redan rekryterats. En utökning av studien även till Danmark är ett viktigt steg för den nu pågående kliniska studien."

PharmaSurgics har utvecklat en intressant, ny metod på en marknad där det finns ett stort medicinskt behov. En framgångsrik fas II-studie skulle möjliggöra utveckling av liknande behandlingar vid ett flertal olika kirurgiska procedurer.

Den kliniska fas II-studien avser effekt och säkerhet för PXL01 och dess förmåga att minska ärrbildning vid efter handkirurgi. Indikationen tillåter mätning av objektiva endpoints, snarare än subjektiva mätningar av smärta. Målet för den delen av studien som avser effekt är att se ökad rörlighet i det skadade fingret efter kirurgi jämfört med placebo.

Margit Mahlapuu,  VD, PharmaSurgics in Sweden AB
Tel: 031 762 29 02 / Mobil: 0706 310 109
E-post: margit.mahlapuu@pharmasurgics.se

Jørgen Thorball, Ordförande, Pergamum AB
Tel: + 45 (0)307 786 27
E‐post: jorgen.thorball@pergamum.com

Conny Bogentoft, VD, Karolinska Development AB
E‐mail: conny.bogentoft@karolinskadevelopment.com

Om PharmaSurgics
PharmaSurgics in Sweden AB är ett Göteborgsbaserat biotechbolag som utvecklar och kommersialiserar en helt ny produkt för prevention av skadlig ärrbildning som uppkommer till följd av kirurgi. PharmaSurgics produktkoncept är baserat på en syntetiska peptid med stark anti-inflammatorisk och anti-mikrobiell effekt. PharmaSurgics grundades 2005 baserat på flerårig forskning på Sahlgrenska universitetssjukhus av bland andra Professor Kjell Olmarker och Dr. Inger Mattsby-Baltzer. PharmaSurgics är del av Karolinska Developments investeringsportfölj.

Om Karolinska Development AB (publ)
Karolinska Development är ett av Europas ledande företag inom tidig utveckling av läkemedel och medicinteknik. Tillsammans med framstående innovatörer i Norden, skapar Karolinska Development livskraftiga företag med målet att utveckla unika behandlingar med stort medicinskt och kommersiellt värde. Karolinska Development har sedan 2003 byggt en portfölj med ett fyrtiotal bolag, varav 12 av bolagens projekt är i klinisk utvecklingsfas. Vidare är totalt 21 projekt potentiella "first in class". www.karolinskadevelopment.com