En kanelbulle och 100 000 kronor till pristagaren!

Styrelsen för den nybildade Stiftelsen Jämlikhetsfonden beslutade den 29 april att dela ut de första Jämlikhetsprisen den 4 oktober i höst. Det stora Jämlikhetspriset på 100 000 kronor ska tilldelas en organisation, fackförening, företag eller kooperativ som visat att man i den egna organisationen kunnat minska klyftorna och öka demokratin. Hederspriset på 10 000 kronor ska gå till en person som framgångsrikt gett spridning åt jämlikhetsidén.

– Valet av dag kan ju ses lite symboliskt om man så vill, säger styrelsens ordförande Per Sundgren. Det var ju denna dag som det 1983 demonstrerades stort mot löntagarfonder. Nu vill vi visa att det går mycket bra att bedriva företag på jämlik och demokratisk grund. Och en kanelbulle bjuder vi gärna på, säger Sundgren.

Stiftare är Per Sundgren och det fackliga institutet Katalys. I styrelsen för Jämlikhetsfonden sitter Per Sundgren (ordf), Byggnads ordförande Johan Lindholm, författaren Nina Björk, LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund, filosofen Gustaf Arrhenius, Gordon Hahn ordföranden för Coompanion Sverige och ABF:s ordförande Helén Pettersson.

För ytterligare information kontakta:
Per Sundgren tel 073-733 68 92
Daniel Suhonen tel 073-519 01 06