Katalys föreslår hur smygnedskärningar i välfärden kan stoppas

Kommunal och regional välfärdspolitik har under lång tid drabbats av smygnedskärningar som genomförts bakom ryggen på väljarna. I en ny rapport från det fackliga idéinstitutet Katalys visar Niklas Altermark och Åsa Plesner hur välfärdens resurstilldelning kan utformas så väljarna får möjlighet att ta ställning till politikernas prioriteringar.

– Den pågående sjukvårdskrisen är ett bra exempel på hur regeringen och regionpolitikerna bollar ansvaret för välfärdens finansiering mellan varandra, säger Niklas Altermark. För väljare är det svårt att se vem som har ansvaret för nedskärningarna och det är ett stort demokratiskt problem.

Samtidigt menar rapportförfattarna att välfärdens kris inte bara handlar om dagens ekonomiska situation ute i regionerna och kommunerna.

– Vår analys visar att nedskärningar i välfärden sker regelmässigt, i form av effektiviseringskrav eller andra budgettekniska lösningar, menar Åsa Plesner. Det demokratiska underskottet handlar främst om ett besparingstryck som byggts upp under de senaste decennierna.

Redan 2018, före pandemin och inflationskrisen, genomfördes olika sorters nedskärningar i 90 % av kommunerna. Smygnedskärningarna har över tid inneburit att välfärdens kärnverksamheter har fått mindre och mindre resurser för att sköta sina uppdrag.

– Det är knappast en slump att kvinnor i välfärdsyrken toppar sjukskrivningsstatistiken, fortsätter Altermark. Dessa automatiska åtstramningar skapas av reglerna för den kommunala och regionala ekonomin och för statsbudgeten.

I rapporten visar författarna hur två minimala justeringar, en i Budgetlagen (kapitel 9) och en i Kommunallagen (kapitel 11), skulle kunna öka transparensen gentemot medborgarna, medarbetarna och medierna när det kommer till välfärdens resurstilldelning.

– Med dessa enkla åtgärder skulle vi kunna synliggöra ansvaret för den dolda besparingspolitiken och ge politikerna möjlighet att förklara sina politiska prioriteringar inför väljarna, säger Plesner.

Läs hela rapporten och förslaget här: https://www.katalys.org/publikation/stoppa-smygnedskarningarna-i-valfarden-katalys-argument-1-2024/

För frågor och intervjuer:

Niklas Altermark, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet och utredare Katalys:
073-818 94 15, niklas.altermark@katalys.org

Åsa Plesner, doktorand i företagsekonomi på Stockholms universitet:
072-251 51 33, asa@tankesmedjanbalans.se