Katalys föreslår krisåtgärd: slopa matmomsen temporärt

Regeringen bör slopa matmomsen temporärt för att stävja inflationen och underlätta livsmedelsförsörjningen för pressade hushåll, det föreslår fackliga idéinstitutet Katalys.

Med anledning av att matpriserna ökat med 22 procent under det senaste året och blivit en av de största drivkrafterna bakom inflationsutvecklingen föreslår nu Katalys att regeringen som krisåtgärd slopar matmomsen temporärt.

– Slopad matmoms kan vara ett effektivt sätt att lindra hushållens utsatthet och samtidigt minska inflationen. För att se till att sänkningen kommer kunderna till del bör den villkoras mot ett prisstopp hos matjättarna, precis som när momsen sänktes 1996, säger Max Jerneck, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

För att matmomssänkningen ska bli fördelningspolitiskt träffsäker, och inte bidra till att priserna i stället ökar i andra sektorer, bör den helst införas i kombination med andra åtgärder.

– Staten skulle kunna erbjuda förmånligt sparande på villkoret att pengarna inte får röras under en period. Det bästa vore att man parallellt med matmomssänkningen också återinför värnskatten och stärker riktade stöd till utsatta hushåll. Tar man bort inflationsindexeringen kan värnskatten vara ett effektivt sätt att dämpa inflationen automatiskt, fortsätter Jerneck.

– Men även på egen hand är slopad matmoms en bra idé, eftersom det är ett inflationssäkert sätt för staten att gå med underskott och på så vis bevara sysselsättning under lågkonjunkturen – och låta hushållen betala ner sina lån, säger Jerneck.

Modellen bör införas under en tillfällig period för att stötta hushållen genom de extraordinära kristiderna.

Katalys har tidigare varit skeptiskt till att sänka momsen, eftersom det kan underminera skattebasen och därmed välfärden. Under nuvarande kris med extremt höga matpriser anser vi dock att ett tillfälligt slopande av matmomsen är på sin plats, säger Katalys chef Daniel Suhonen.

Slopad matmoms är en av få åtgärder som skulle kunnat passera en högerdominerad riksdag redan i vårbudgeten. I ett nödläge när människor går hungriga måste man agera snabbt och pragmatiskt med förslag som kan få brett stöd, säger Katalys biträdande chef Enna Gerin.

Kontakt och intervjuförfrågningar:

- Daniel Suhonen, 073-519 01 06, daniel.suhonen@katalys.org