Katalys om vinster i välfärden: ”Steg åt rätt håll”

Regeringen och Vänsterpartiet presenterade idag ett batteri av åtgärder för att begränsa vinstintresset i välfärden. Förslagen är i rätt riktning. Förslaget innehåller en ny skrivelse i bolagsordningen om att företag i välfärden inte ska ha vinst som drivkraft. För att säkerställa detta kommer en ny tillståndsprövning att utredas.

Avgörande i överenskommelsen är att S, V och MP är överens om att enbart vinst på eget insatt kapital ska kunna göras av välfärdsföretagen. Här har partierna fortfarande att redovisa hur hög räntan på det insatta kapitalet ska vara. Förslaget innehåller också vetorätt för kommuner att avvisa vinstdrivande skolor från etablering, kvalitetskrav i form av bemanning, slopande av LOV i primärvården och krafttag mot skatteplanering. Det är positiva steg som nu tas mot en behovsstyrd välfärd.

Nu krävs att utredningen mynnar ut i reella lagstiftningsförslag och att räntesatsen på eget kapital sätts på så låg nivå att vinstintresset fasas ut. Nivån bör, för att definieras som låg, inte vara högre än motsvarande statslåneräntan + en procent.

– Det viktiga nu är att frågan inte göms undan i en utredning utan att glädjen partierna sa sig känna vid presskonferensen också präglar det gemensamma arbetet med att reglera och ta bort vinstintresset i den gemensamma välfärden, säger Daniel Suhonen, chef på Katalys i en kommentar.

– Vinstfrågan och välfärden är ett av de områden där de rödgröna partierna bör visa handlingskraft eftersom man har svenska folkets mandat att agera kraftfullt för att stärka välfärden, säger Suhonen.

– Vi kommer fortsätta ligga på i vinstfrågan och se till att dagens överenskommelse genomförs och de fria vinsterna i välfärden blir ett minne blott. Vårt mål är att välfärden återigen är vinsten och vitsen med välfärden, säger Suhonen.

För ytterligare information och kommenterar, kontakta:
Daniel Suhonen 073-519 01 06