Marknadsstyrd skola huvudorsak till skolhaveriet – visar ny rapport

I dag presenterar det fackliga idéinstitutet Katalys och Nätverket för likvärdig skola en ny rapport som visar att expansionen av bolagsstyrda skolor är en av de viktigaste förklaringarna till det svenska skolhaveriet.

Resultatet är en förlorad likvärdighet i svensk skola, som är själva portalparagrafen i skollagen.

– Elever med högutbildade föräldrar, mycket stöd hemifrån och höga betyg samlas på vissa skolor medan elever med lågutbildade föräldrar, sämre stöd hemifrån och låga betyg samlas på andra, säger Mats Wingborg utredare och aktiv i Nätverket för likvärdig skola. Den svenska skolan blir alltmer segregerad och likvärdigheten har kraftigt försämrats. Trots att kravet på likvärdighet är inskrivet i skollagen har en rad reformer genomförts som verkar i rakt motsatt riktning.

– Rapporten visar hur man de senaste 20 åren på ett ogenomtänkt sätt skapat en skolmarknad där de privata vinstdrivande skolorna är dragloken som sliter sönder systemet, säger Daniel Suhonen, chef vid Katalys som ger ut rapporten ”Vägen till en likvärdig skola – skolpolitisk årsbok 2015”.

Systemet är konstruerat så att det är genom en omfattande segregation i de privatdrivna aktiebolagsskolorna som de stora vinsterna kan genereras. Föräldrarnas utbildningsnivå får allt större betydelse för elevernas resultat och de vinstdrivande friskolorna kan dra ner på lärartätheten genom att ha elever som inte behöver lika mycket hjälp.

– Vi visar att segregationen i friskolesystemet är själva affärsidén, inte en negativ sidoeffekt, säger Sten Svensson, skolutredare och aktiv inom Nätverket för likvärdig skola.

I rapporten presenteras också ett program för att bryta dagens mycket negativa utveckling.

Rapporten ”Vägen till en likvärdig skola – skolpolitisk årsbok 2015” kan laddas ner eller läsas på www.katalys.org/rapporter

Kontakt:

Sten Svensson 072-201 1564