Socialdemokraterna skulle vinna valet på vinstförbud

Ny analys och opinionsmätning från Katalys visas hur skatteläckaget effektivt skulle kunna stoppas med en stopplag i välfärden och att förslaget har stöd av svenska folket.

Sex (6) procentenheter av väljarkåren består idag av vinstkritiska alliansväljare som skulle kunna byta parti om ett annat parti presenterade ett bra förslag om vinstförbud eller vinstbegränsning. Det visar en färsk opinionsmätning som det fackliga idéinstitutet Katalys låtit Novus opinion göra.

I undersökningen ställdes frågan om ett vinstförbud är så viktig att den kan få folk att byta parti. 22 procentenheter av väljarkåren består av rödgröna väljare som är vinstkritiska och skulle kunna byta parti om ett annat parti än deras eget hade ett bättre förslag om vinstförbud eller vinstbegränsning. Denna grupp riskerar att gå till soffan om de rödgröna inte tar i frågan.

– Vår undersökning visar att om Stefan Löfven slutar flörta med medelklassväljarna och formulerar ett effektivt vinstförbud så finns potentiellt ett helt Folkparti att hämta över blockgränsen, säger Daniel Suhonen, chef för det nystartade idéinstitutet Katalys.

Undersökningen visar också att 90 procent av medborgarna är negativa till vinstuttag i välfärden. 42 procent vill helt förbjuda vinstuttag ur vård, skola, omsorg eller att alla pengar återinvesteras i välfärden.

Dags att lyssna till folket och medlemmarna

Om inte S tar initiativet och presenterar ett trovärdigt alternativ som går folkopinionen och partimedlemmarna till mötes är risken stor att frågan måste lösas i votering på partikongressen i april, säger Daniel Suhonen, som också är ett av 350 ombud på S-kongressen i Göteborg 3-7 april.

Undersökningen genomfördes av Novus opinion den 31 januari till den 6 februari 2013. 1017 webbintervjuer genomfördes i Novus Sverigepanel.

Katalys släpper idag sin första rapport Välfärden är vinsten. Hur hanterar vi vinstintresset i vård, skola och omsorg? I rapporten presenteras ett förslag om en stopplag i välfärden som skulle hindra allt vinstläckage ur välfärden genom att förbjuda företag med vinstsyfte att bedriva skola, vård och omsorg med skattepengar. Rapporten och undersökningen finns bifogat detta utskick.

För frågor om rapporten och undersökningen: Daniel Suhonen, 0735-190106.

______________________________

Katalys – institut för facklig idéutveckling vill vara en katalysator i samhällsdebatten. Vi startades på initiativ av 6F-förbunden inom LO – SEKO, Byggnads, Elektrikerna, Målarna och Fastighets. Vi är ett oberoende fackligt idéinstitut som ska bedriva långsiktig opinionsbildning och utredningsverksamhet som värderingsmässigt står på LO-medlemmarnas sida. När alla andra vill befinna sig i den politiska mitten är vårt uppdrag att normalisera det offentliga samtalet och förflytta mitten vänsterut.

Våra verksamhetsområden är: Välfärd, samhällsekonomi och arbetsmarknads- och fördelningsfrågor.

Kontaktuppgifter:
Daniel Suhonen: Chef och verksamhetsledare Tel +46735190106 daniel.suhonen@katalys.org       www.katalys.org