• Katalys/

Stiftelsen Jämlikhetsfondens första Jämlikhetspris på 100 000 kronor tilldelas Ljuders Nickelsilverfabrik i Hovmantorp

Motiveringen är följande:

"Ljuders Nickelsilverfabrik har visat att ett medarbetarägt och demokratiskt styrt industriföretag kan vara både effektivt och konkurrenskraftigt. Den jämlika och demokratiska ägandeformen har varit en styrka som möjliggjort alla medarbetares engagemang och kreativitet."

Fabriken grundades 1876 och drevs fram till 1979 som ett familjeföretag. 1980 tog personalen över och sedan dess har det under 35 år framgångsrikt drivits som ett personalägt företag. Den nuvarande VD:n Hans Svensson kommer från golvet och i styrelsen sitter ägarna som är arbetare och tjänstemän på företaget. Löneskillnaderna är små. Ekonomer har ofta hävdat att personalägda företag inte fungerar i en kapitalistisk omgivning på grund av brister i långsiktigt tänkande och affärs- och entreprenörskompetens.

– Ljuders visar tvärtom att den demokratiska och jämlika ägandeformen varit en styrka som ökat de anställdas intresse, ekonomiska förståelse och upplevda meningsfullhet i arbetet, säger Per Sundgren, ordförande i Stiftelsen Jämlikhetsfonden, och hänvisar till den forskning om Ljuders som utförts av professorn vid Linnéuniversitetet Lars Lindkvist.

Jämlikhetsfondens Hederspris på 10 000 kronor tilldelas generaldirektören vid Inspektionen för socialförsäkringen, Per Molander:

– Per Molander har med sin bok ”Ojämlikhetens anatomi” lämnat ett både nyskapande och teoretiskt viktigt bidrag till diskussionen om jämlikhetens betydelse för samhällsutvecklingen.

Prisutdelningen, ett samarrangemang med ABF Stockholm, kommer att ske i ABF-huset i Stockholm den 4 oktober klockan 13-16.

Initiativtagare till stiftelsen Jämlikhetsfonden är Per Sundgren, som gått in med grundkapitalet. Den andra stiftaren är det fackliga institutet Katalys, bildat av LO-förbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko. Stiftelsens ändamål är att årligen dela ut ett Jämlikhetspris på 100 000 kronor till en organisation som ”visat hur det i praktiken kan gå till att demokratisera beslutsfattande och minska ekonomiska och sociala klyftor” i den egna organisationen samt ett Hederspris till en person som bidragit till att på olika sätt ge spridning åt jämlikhetsidén.

I styrelsen som beslutat om pristagarna sitter Per Sundgren (ordf i styrelsen), Ingela Edlund (LO), Johan Lindholm (Byggnads), författaren Nina Björk, Helen Pettersson (ABF), Gustaf Arrhenius (Institutet för framtidsstudier) och Gordon Hahn (Coompanion).

För ytterligare information kontakta:
Per Sundgren, tel 073-733 68 92, per.sundgren@sh.se
Daniel Suhonen, tel 073-519 01 06, daniel.suhonen@katalys.org