Isländsk storsatsning i Stockholm

Report this content

Isländsk storsatsning i Stockholm Islands största investmentbank, Kaupthing, etablerar sig i Stockholm. Kaupthing vill bygga kapitalbroar till en av Europas snabbast växande ekonomier. Stockholm, den 13 september 2000 Kaupthings etablering i Stockholm är vältajmad med den isländska fondbörsens anslutning till den nordiska aktiebörsen Norex i oktober. "Nu om någonsin är det rätt tillfälle att öppna upp det expansiva isländska näringslivet för investerare och riskkapitalister från Sverige och de andra skandinaviska länderna. Island är ännu en relativt okänd marknad för svenskt kapital", säger Johann G Johannsson, VD för Kaupthing nya Stockholmsfilial. Kaupthing i Stockholm kommer även att hjälpa isländska investerare och finansiella institutioner att investera i skandinaviskt näringsliv med huvudfokus på Sverige. Just den isländska bank-och finanssektorn, som började privatiseras bara för ett par år sedan, har snabbt blivit den mest expansiva i Norden med 50 procents tillväxt i aggregerade nettointäkter. Johann G. Johannsson ser stora potential för investeringar och värdepappershandel mellan Island och Skandinavien. "Vi vill gärna se att Sverige och Skandinavien blir vår hemmamarknad inom kort. När vi sonderade terrängen inför vår etablering möttes vi av positiva reaktioner både i Sverige och i de andra skandinaviska länderna. Givetvis underlättar det också att vi delar ett gemensamt kulturarv med våra broderländer", säger Johann G Johannsson. Det är särskilt mängden av isländska snabbväxande high tech-företag, som han tror kommer att locka svenskt kapital. Många av dessa företag väntas bli börsnoterade de kommande tolv månaderna. Flera faktorer ligger bakom den isländska high tech-framgången. Bland annat en stabil ekonomi, välutbildad arbetskraft och en aggressiv satsning på export. Den allmänna teknikmognaden på Island kan mäta sig med resten av Norden. Island är världsetta i mobil penetration (enligt The GSM Association augusti 2000) och åtta av tio islänningar har tillgång till Internet, vilket också är bland de högsta siffrorna i världen. "Vi valde Stockholm för vårt första skandinaviska kontor därför att vi upplever den svenska finansmarknaden som ett nav i Norden", säger Johann G Johannsson Kaupthing kommer främst att erbjuda kapital- och fondförvaltning, förmedling av aktier och Corporate finance-tjänster. Man har redan startat i Sverige med riskkapitalfonden Alpha 1 med huvudinriktning på mobilt internet och telekom. Kaupthing nordiska verksamhet fokuserar på följande områden: Värdepappersförmedling. Kaupthings etablering i Stockholm och den isländska anslutningen till Norex öppnar upp för privata och och publika investeringar både för isländska och skandinaviska placerare. Corporate Finance. Med huvudinriktning på börsnoteringar, fusioner, uppköp, partnerskap och placeringar tänker Kaupthing öka samarbetet mellan isländska och skandinaviska företag. Fondhandel med isländska värdepapper erbjuds till banker, institutioner och fonder i Skandinavien, och handel med skandinaviska värdepapper erbjuds till Kaupthings filialer och fonder. Riskkapitalfonder. Den första riskkapitalfonden, Alpha 1, listas i Luxemburg och kommer att placera totalt nära 350 miljoner kronor. Ungefär hälften har redan använts eller öronmärkts för sammanlagt 12 investeringar. Fokus är mobilt internet, telekom och nätverksinfrastrusktur. Kaupthing Nordic Growth Fund startas i mitten av september. Det blir den första isländska fonden som fokuserar enbart på nordiska aktier. Fonden, som vänder sig främst till isländska investerare, kommer att listas i Luxemburg och drivs i ett samarbete mellan Kaupthing i Stockholm och Reykjavik. Kontaktpersoner: Johann G Johannsson, VD Kaupthing Stockholm tel: 08-545 06 660 Ingi Mar Elvarsson, Kaupthing Stockholm tel: 08-545 06 660 mobile: 070-5657446 Om Kaupthing Investment Bank Kaupthing Investment Bank startade 1982 och har idag Islands största investment bank med 225 anställda. Verksamheten täcker hela det finansiella fältet, med tjänster inom kapitalförvaltning, värdepappershandel, corporate finance och fondförvaltning. Etableringen i Stockholm är den fjärde i en internationell expansion. Kaupthing Investment Bank finns redan närvarande med dotterbolag på Färöarna, i New York och Luxemburg. På den svenska marknaden fokuserar vi framför allt på aktie- och riskkapitalfonder, värdepappersförmedling och coporate finance. Inom dessa områden lanserar vi också nya produkter. Nyheter som inom kort kommer att erbjudas såväl vår hemmamarknad, som kunder i Sverige och övriga Norden. Kaupthing Investment Bank Kungsträdgårdsgatan 16 111 47 Stockholm Tel: 08-545 06 660 Fax: 08-545 0 6661 E-mail: stockholm@kaupthing.com www.kaupthing.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00490/bit0002.pdf