Intrum Justitia erbjuder nya tjänster tillsammans med Kaupthing Finans!

Report this content

Det svenska kredithanteringsföretaget Intrum Justitia och Kaupthing Finans AB, som ingår i det börsnoterade Kaupthing Bank, startar ett samarbete som bygger på respektive företags speciella kompetens inom kredithantering och finansiering. Intrum Justitia och Kaupthing Finans kan genom detta samarbete nu erbjuda factoringtjänster som medför att företag oerhört snabbt kan omvandla sina kundfakturor till likvida medel.

- Samarbetet med Kaupthing Finans AB ger oss möjlighet öka våra klienters likviditet, säger Elisabeth Nordin, Affärsområdeschef Finans på Intrum Justitia. Vi hoppas på ett långtgående samarbete inom factoring med Kaupthing Finans, då vi har sett ett stort intresse från våra kunder vad gäller factoringtjänster som belåning och köp av fakturor, fortsätter Elisabeth Nordin. Sveriges företagare möter ett allt större utbud av mer avancerade produkter och tjänster. Formerna att ta betalt blir mer invecklade och kredittiderna allt längre. Många företag har sedan länge förstått vilka ekonomiska besparingar som kan göras genom en effektiv hantering av såväl utgående som inkommande fakturor. En snabbare omvandling av fakturor till likvida medel är avgörande för ett positivt kassaflöde och därmed företagets förmåga att hantera svängningar i betalningsflöden. Intrum Justitia erbjuder nu i samarbete med Kaupthing Finans en factoringtjänst med möjlighet att antingen sälja sina fakturor eller belåna dem. Redan dagen efter Intrum Justitia fått underlaget kan pengarna betalas ut. Vid köp kan upp till 98 % av fakturans värde utbetalas, beroende på belopp, kredittid och kundens kreditvärdighet. Vid belåning upp till 70-80 % av det fakturerade beloppet. - Genom samarbetet mellan Intrum Justitia och Kaupthing Finans får kunderna tillgång till båda företagens unika kompetens inom sina respektive områden, säger Bo Norin, Kreditchef på Kaupthing Finans, både Intrum Justitias kunskaper i kredithantering och administration och vår erfarenhet av finansbolagstjänster samt en kapitalstark ägare. Dessutom kan Intrum Justitias säljkår erbjuda sina kunder övriga finansbolagstjänster såsom leasing, hyra och avbetalning i Norden. För ytterligare information vänligen kontakta: Elisabeth Nordin, Affärsområdeschef Finans Intrum Justitia Sverige AB e.nordin@se.intrum.com Bo Norin Kreditchef Kaupthing Finans 08-616 78 81, 070 307 78 81 08-791 36 02, 0708 53 12 85 bo.norin@kaupthing.se