Kavli köper Druvan

Report this content

Kavli köper företaget Druvan i Eslöv med 90 anställda och en omsättning på 230 mkr. Förvärvet genomförs per den 1 juli 2011. Företagen verkar inom likartade kategorier och kompletterar därmed varandra på ett positivt sätt. Tillsammans stärker företagen sina redan starka positioner i svensk dagligvaruhandel.

Druvan tillverkar och säljer senap, såser, dressingar, ättikssprit, rapsolja och vinäger samt importerar bl a olika typer av gryner och inlagda grönsaker. Tillverkningen kommer även i fortsättningen att ske vid nuvarande anläggningar i Eslöv och i Älvsjö.

-       Vi har länge haft Druvan som vårt förstahandsval när det gäller förvärv, säger Kavlis VD Gerhard Bley. Druvan har ett brett produktsortiment med starka varumärken, som kompletterar Kavlis erbjudande. Druvan har dessutom, liksom Kavli, en lång tradition i svensk dagligvaruhandel med ett mycket gott renommé bland kunder och konsumenter. Kavli vill också utveckla Druvans kompetens som industripartner.

-       Kavli har en stark vilja att växa och utvecklas. Förvärvet av Druvan är en viktig del i förverkligandet av den strategin, säger Gerhard Bley.

-       Druvan gjorde sitt bästa resultat någonsin 2010, så det känns bra att efter 17 år lämna över ett starkt företag, säger Sonne Larsson, VD på Druvan.

Både Druvan och Kavli har funnits i mer än 100 år och ägs idag av stiftelser. Företagen har därmed en liknande intern kultur och ett långsiktigt perspektiv på sin verksamhet.

Gerhard Bley blir VD för det sammanslagna bolaget, samtidigt som Druvans VD Sonne Larsson lämnar företaget den 1 juli för att ägna sig åt styrelsearbete m m.

-       Vår bedömning är att Kavli har bättre förutsättningar att långsiktigt stärka och utveckla Druvangruppen. Samtidigt får stiftelsen betydligt större resurser att främja sitt ändamål i den medicinska forskningens tjänst, säger Paul Histrup, styrelsens ordförande i Dr P Håkanssons stiftelse.

För ytterligare information, kontakta Gerhard Bley, VD Kavli, 0768-895 912 eller Paul Histrup, styrelsens ordförande i Dr P Håkanssons stiftelse, 0768-948 870.

Fakta om Kavli

Kavli Sverige omsätter drygt 400 miljoner SEK och är marknadsledare i kategorierna mjukost, majonnäs och dressing. Kavli har 110 anställda i Sverige. Kavli Group omsätter ca 2,2 miljarder SEK och har verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland och England. Kavli exporterar även produkter till till fler än 20 länder. Kavli Group ägs av en norsk stiftelse med syfte att tilldela verksamhetens överskott till välgörande ändamål inom områdena humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur.

Fakta om Druvan

Druvan har en omsättning på 230 mkr och 90 anställda. Dr Per Håkansson startade tillverkning av ättikssprit 1874 i Eslöv. Andra kända varumärken som tillverkas av Druvan är flera av Sveriges mest populära senaper: Johnny’s, Västervikssenap och Hultbergs. Druvan tillverkar och säljer senap, såser, dressingar, ättikssprit, rapsolja och vinäger samt importerar bl a olika typer av gryner och inlagda grönsaker. Druvan är också marknadsledare på bulgur och couscous.

Druvan har fram till idag ägts av Dr P Håkanssons stiftelse. Stiftelsens ändamål är att ekonomiskt stödja forskning inom livsmedelskemi, fysiologi och medicinsk kemi.

O. Kavli AB

Armborstvägen 7