Kavlifonden delar ut 600 000 kronor till välgörande ändamål

Report this content

För andra året i rad väljer Kavlifonden att stödja stiftelsen MinStoraDag och i år är summan 300 000 kronor. Dessutom doneras 150 000 kronor vardera till BRIS och A Non Smoking Generation. Kavlifonden, som heläger Kavlikoncernen, använder varje år vinstmedel för att stödja forskning, kultur och välgörande ändamål och det är Kavlis medarbetare i Sverige som har valt ut årets tre mottagare.

Stiftelsen MinStoraDag ger sjuka barn under behandling möjlighet att förverkliga sin dröm. BRIS bistår barn som far illa och A Non Smoking Generation arbetar förebyggande för att unga ska avstå tobak. Samtliga verksamheter passar utmärkt med Kavlifondens grundares ambition att vara en långsiktig och samhällsengagerad aktör.

-        Att våra medarbetare väljer MinStoraDag, BRIS och A Non Smoking Generation som mottagare av Kavlifondens medel gör mig både stolt och glad eftersom alla dessa tre gör en mycket viktig insats för barn och unga, säger Gerhard Bley, VD för Kavli Sverige.

-        Det är mycket glädjande att få detta fina förtroende och generösa gåva. Många svårt sjuka barn runt om i Sverige kommer att få sina önskedrömmar uppfyllda via Kavlifondens bidrag. Stiftelsens mål är att ge barnen någonting underbart att drömma om när livet känns tufft. Det ger även ett välbehövligt avbrott i deras sjukhusvistelse, säger Richard Fors, generalsekreterare på MinStoraDag.

För ytterligare information, kontakta Lena Hedin, marknadsdirektör Kavli, lena.hedin@kavli.se.

Fakta om Kavli

O. Kavli AB omsätter 700 miljoner SEK och har ca 200 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö och i Eslöv. Kavli Group omsätter 2,7 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på www.kavli.se

Taggar: