Sverige ett favoritland för investerare

Report this content

En internationell undersökning placerar Sverige på plats 13 i världen när det gäller företagsinvesteringar. Den höga rankingen beror framför allt på ett hett innovationsklimat och stora satsningar på bioteknik och hållbarhetslösningar.

Konsultföretaget Kearney genomför varje år en undersökning bland ledningar i större företag över hela världen om hur attraktiva olika länder är att investera i. Årets undersökning visar att Sverige har en stark position och klättrar till plats 13. Det är högst bland våra grannländer i Norden.

- Sverige är ett attraktivt land att investera i. Rankingen bygger på svar från de största företagen och investerarna globalt, vilket är varför de stora länderna som till exempel USA kommer högt. Jämför vi med länder i samma storlek är detta ett mycket starkt kvitto på det svenska investeringsklimatet, säger Anna Bexell, Sverigechef på Kearney.

De faktorer som lyfts fram i rapporten är Sveriges innovationsklimat och att regelverken är enkla och transparenta. Att Sverige gör särskilda satsningar inom hållbarhet och bioteknik anses också positivt.

- Framåt är det viktigt att vi värnar om de fördelar som Sverige har. Förtroendet är högt för vår ekonomi och de aktiva satsningar som görs från politiskt håll är viktiga signaler till investerare om att vi tänker framåt, säger Anna Bexell.

2022 Kearney Investeringsindex

24  Qatar Ej rank
25  Irland -2

Undersökningen

Kearneys investeringsindex görs årligen bland företagsledningar som bedömer olika marknaders attraktivitet för investeringar de närmaste tre år. Företagsledare från Europa, Asien och Amerika med en omsättning över 500 MUSD har besvarat frågor och deras svar räknas om till ett index.

De 25 högst rankade länderna i världen redovisas.

För mer infornation:

Anna Bexell, +46 705 800 487, anna.bexell@kearney.com

Om Kearney

Kearney är ett av världens ledande och äldsta managementkonsultbolag. I Sverige är Kearney rådgivare åt kunder som verkar inom tillverkningsindustrin, energisektorn, telekomsektorn, transportsektorn, detalj- och dagligvaruhandeln samt Private Equity. Kearney arbetar uteslutande med det privata näringslivet och samarbetar bland annat med World Economic Forum.

Företaget, som grundades 1926 i Chicago av Andrew Thomas Kearney, är oberoende och ägs av partnerna.