• Kela/

Cirka 2 500 studerande får mera i studiepenning från och med januari

Gränserna för föräldrarnas inkomster som påverkar studiepenningarna höjs med 13 % från och med januari. Höjningen gäller bara studerande i åldern 18–19 år vid läroanstalter på andra stadiet, som bor någon annanstans än hos en föräler.

Om föräldrarnas inkomster är minst 61 010 euro minskar de studiepenningen, och om de är minst 80 200 betalas ingen studiepenning alls. För studerande som bor hos en förälder och för studerande under 18 år är inkomstgränserna nästan 20 000 lägre. Föräldrarnas inkomster minskar inte studiestödet för högskolestuderande och hindrar inte att studiestöd beviljas.

Studiestödet för dem som redan har studiepenning justeras utan ansökan. Om en studerande inte ännu får studiepenning måste han eller hon lämna in en ansökan.

Om en studerande vid en läroanstalt på andra stadiet bor någon annanstans än hos en förälder och föräldrarnas årsinkomster är under 80 200 euro lönar det sig att utreda möjligheterna att få studiepenning. Det kan man göra med programmet för beräkning av studiestöd på FPA:s webbplats eller i telefontjänsten för studerande. För att kunna använda beräkningsprogrammet ska den studerande ta reda på föräldrarnas totala förvärvs- och kapitalinkomster till nettobelopp enligt beskattningen för 2014.

Tack vare höjningen av inkomstgränserna får 2 345 studerande större studiepenning från och med januari. Dessutom tillkommer ett tusental nya mottagare av studiepenning.

Användningen av nya skatteuppgifter minskar studiestödet för många studerande.

FPA justerade under veckoslutet studiestödet för alla de studerande som får studiestöd i fall där föräldrarnas inkomster inverkar eller kan inverka på stödet. I justeringarna beaktades de nya höjda inkomstgränserna för föräldrarna och därtill tog man i bruk föräldrarnas inkomstuppgifter enligt den fastställda beskattningen för 2014.

Om beloppet av en studerandes studiepenning ändras får han eller hon ett beslut om studiestöd under den här veckan eller de närmaste två veckorna. Ungefär 27 700 studerande får ett beslut.

För de flesta beslutsmottagarna minskar studiestödet från och med januari, eftersom föräldrarnas inkomster för 2014 är högre än tidigare. För omkring 2 000 studerande upphör utbetalningen av studiepenning eller studiepenning och bostadstillägg som en följd av justeringen.

I samband med studiestöd används i allmänhet föräldrarnas inkomstuppgifter enligt den senast fastställda beskattningen. Om den studerandes föräldrars inkomster har minskat efter skatteåret, kan han eller hon lämna in en utredning om föräldarnas nuvarande inkomster. Studiestödet beviljas eller justeras enligt de nuvarande inkomstuppgifterna om årsinkomsterna har minskat med minst 20 %.

Det är enklast att söka studiestöd och meddela ändringar via e-tjänsten www.fpa.fi/etjanst

Närmare information för kunderna:
På webben www.fpa.fi/studiestod

Servicenumret för studerande 020 692 229 vardagar kl. 8–18 (i juli kl. 9–16.30)

Beräkningsprogram för studiestödet: www.fpa.fi/berakningar

Studiestöd på Facebook:www.facebook.com/opintotuki

Närmare information för medierna:
FPA:s studiestödsgrupp
förmånschef Regina Ollilla, tfn 040 570 8739