Den hittills betalda självrisken syns nu per resa i e-tjänsten

En ny egenskap har införts i FPA:s e-tjänst. Kunden ser nu beloppet av den självrisk han eller hon betalat för varje resa till sjukvård eller rehabilitering.

Kunden kan i FPA:s e-tjänst www.fpa.fi/etjanst se de sammanlagda resekostnaderna under året.   Nu innehåller tjänsten en ny egenskap "Resor som räknas in i självriskandelen". Där visas alla de resor för vilka självrisken tagits ut av kunden. Betalningarna syns i e-tjänsten dagen efter att ansökan avgjorts. Man loggar in på e-tjänsten med nätbankskoder eller med ett mobilcertifikat.

I år är självrisken för resekostnader 25 euro för en resa i ena riktningen. Det lönar sig att ansöka om ersättning också för resekostnader som ligger under självrisken, eftersom de räknas in i den årliga självriskandelen för resekostnader (det s.k. takbeloppet). När beloppet av den årliga självrisken på 300 euro har nåtts betalar FPA den överskjutande delen av nödvändiga resekostnader i sin helhet. I den årliga självriskandelen inräknas både självriskandelarna på 25 euro per resa och mindre engångskostnader.

FPA ersätter vanligen resor till närmaste läkare eller vårdinrättning inom den privata eller den offentliga hälso- och sjukvården. Resekostnaderna ersätts i regel enligt det billigaste färdsättet. Det billigaste färdsättet är i allmänhet offentliga färdmedel, t.ex. tåg eller buss. Kilometerersättningen för användningen av egen bil är 0,20 euro/kilometer. Om kunden inte på grund av sitt hälsotillstånd kan använda ett billigare färdmedel än taxi, behöver han eller hon ett intyg från hälso- och sjukvården över behovet att använda taxi.

Taxiresan beställs via det regionala beställningsnumret

Varje sjukvårdsdistrikt har ett eget beställningsnummer där taxiresorna beställs. En kund som beställer en taxiresa via det här numret betalar självriskandelen på 25 euro för sin resa och får reseersättningen direkt i taxin. Även resekostnader som är lägre än självrisken kommer till FPA:s kännedom.

Om en resa beställs någon annanstans än via det regionala beställningsnumret är självrisken för en enkelresa 50 euro. Den här självrisken räknas inte in i den årliga självriskandelen för resor.

Närmare information för kunder
På webben: www.fpa.fi/resor

Närmare information för medierna:
FPA, Enheten för förmånssystem,
planerare Hanna Varis, tfn 020 634 3819 (e-tjänsten för reseersättningar)
fornamn.efternamn@fpa.fi

FPA, Kompetenscentret för hälso- och sjukvårdsförmåner,
ansvarig planerare Anne Giss, tfn 040 098 5436 (taxiresor)