Drygt 21 miljoner besök till FPA:s webbplats i fjol

Ungefär 40 % av dem som besökte webbplatsen loggade också in till e-tjänsten för att titta på sina egna uppgifter eller för att ansöka om en förmån.

Antalet besökare till webbplatsen har årligen ökat. År 2011 hade webbplatsen drygt 16 miljoner besök, år 2012 redan 19 miljoner besök och i fjol var mängden drygt 21 miljoner. Av dessa 21,5 miljoner besök görs 96,4 % till de finska sidorna, 1,9 % till de svenska sidorna och 1,7 % till de engelska sidorna.

Mobilanvändningen har ökat märkbart. Av besöken var 8 % med mobiltelefon och 4 % med surfplatta. Ett år tidigare var siffrorna 3,5 % med mobiltelefon och 1,5 % med surfplatta.

Den ökade mobilanvändningen beaktades också vid förnyandet av webbplatsen 2012. Sidorna är responsiva och anpassar sig automatiskt efter skärmstorleken. Det är alltså lätt att besöka webbplatsen med mobilapparater.

Det populäraste innehållet på webbplatsen var liksom tidigare år e-tjänsterna och informationen till barnfamiljer och studerande. De flesta besöken till webbplatsen kom via sökmaskiner (50 %) men en stor del kommer också via Facebook och via arbets- och näringsbyråns webbplats.

Vissa förmåner söks mer via e-tjänsten än med pappersblankett

I e-tjänsten ser kunderna ser sina handläggnings- och utbetalningsuppgifter. Det går också att ansöka om en förmån eller ladda upp bilagor där. Över 40 % av besöken till FPA:s webbplats leder till inloggning till e-tjänsten. Antalet inloggningar ökade i fjol till 12 miljoner. Året förut var inloggningarna ungefär 10 miljoner.

Antalet ansökningar som görs via e-tjänsten ökade också. Mest ansöks om studiestöd (61 %) och föräldradagpenningar (59 %). Av alla förmånsansökningar görs 28 % via e-tjänsten. År 2012 var antalet 22 %. Det har varit möjligt att ladda upp bilagor till ansökningarna via e-tjänsten i ungefär ett år. År 2013 laddades 360 000 bilagor upp via e-tjänsten.

Ytterligare information till medier:

Informationsenheten vid FPA, informatör Marina Pihlström, tfn 020 634 1425

fornamn.efternamn@fpa.fi