Enkelt anmäla arbetslöshetstid på nätet

Vi har gjort det så smidigt som möjligt att sköta ärenden som gäller arbetslöshetsförmåner via e-tjänsten. Där kan man också enkelt ansöka om jämkad arbetslöshetsförmån.

E-tjänsten för arbetslöshetsförmåner är nu ännu tydligare och smidigare än tidigare. På ingångssidan kan kunden välja lämpligt alternativ: endera gå direkt till sidan där man fyller i ansökan eller till sidan där man anmäler arbetslöshetstid.

På ingångssidan till den förnyade e-tjänsten ser man med en blick föregående och kommande utbetalningar. Tjänsten meddelar också t.ex. om bilagor som saknas. Dem kan man skicka in med en gång via e-tjänsten.

Också den som arbetar en del kan få arbetslöshetsförmåner: både arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samordnas med löneinkomsterna. Det går också enkelt att ansöka om jämkad arbetslöshetsförmån i e-tjänsten. Arbets- och arbetslöshetsdagarna och uppgifterna om löneinkomster överförs via nätet smidigt till handläggaren vid FPA.

För närvarande får en arbetslös tjäna ungefär 300 euro i månaden utan att det påverkar arbetslöshetsförmånerna. I september hade totalt 20 400, dvs. 10 procent, av dem som får arbetslöshetsförmåner från FPA också förvärvsinkomster. Jämkad grunddagpenning betalades till 15 300 personer.

Av de ansökningar om arbetslöshetsförmåner som inkommer till FPA görs redan två av tre via e-tjänsten. I Österbottens försäkringsdistrikt är andelen elektroniska ansökningar mindre än i resten av landet: ungefär varannan ansökan görs via e-tjänsten.

Mängden mottagare av arbetslöshetsförmåner från FPA ökar. I september fick totalt 208 000 personer i hela landet grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd. I Österbottens försäkringsdistrikt var antalet 4 600.

I Österbottens försäkringsdistrikt är det något vanligare än på andra håll i landet att man samtidigt har både förvärvsinkomster och arbetslöshetsförmåner. I september hade drygt 500, dvs. 11 procent, av de personer i Österbotten som får arbetslöshetsförmåner från FPA också förvärvsinkomster. Jämkad arbetslöshetsförmån betalades till 400 av dem.

Närmare information för kunder:

• www.fpa.fi/utanarbete
  • Man loggar in på e-tjänsten med nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Anvisningar för e-tjänsten och användning av mobilcertifikat: www.fpa.fi/etjanst
  • Servicenummer gällande arbetslöshetsförmåner: 020 692 230 vardagar kl. 8–18