• Kela/

FPA förbereder sig för att överta uppgifter i samband med utkomststödet

Ändringarna i lagen om utkomststöd har stadfästs av presidenten. Förberedelserna för att överta det grundläggande utkomststödet fortsätter vid FPA.

Ändringarna i lagen om utkomststöd stadfästes av presidenten 26.6.2015. I och med ändringen överförs uppgiften att bevilja och betala ut det grundläggande utkomststödet till FPA från början av år 2017.

Efter detta ansöker kunden om utkomststöd huvudsakligen hos FPA. Om kunden har oväntade eller särskilda utgifter som det grundläggande utkomststödet inte täcker, kan kunden vända sig till kommunen. Även efter lagändringen är det kommunens uppgift att bevilja kompletterande och förebyggande utkomststöd, som båda förutsätter prövning. FPA ser till att kunderna vid behov hänvisas till sociala tjänster enligt de grunder som FPA och kommunerna har kommit överens om.

Utkomststödet behöver en genomgående reform

Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte hösten 2014 en arbetsgrupp med uppgift att dra upp riktlinjer för hur det kompletterande och förebyggande utkomststödet, som fortfarande kommer att skötas av kommunerna, ska utvecklas som en del av det sociala arbetet. Arbetsgruppen överlämnade idag sin slutrapport till minister Rehula.

I rapporten föreslås att det grundläggande utkomststödet ändras redan innan det överförs från kommunerna till FPA. Efter överföringen till FPA slås det kompletterande och förebyggande utkomststödet som kommunerna beviljar samman till ett ekonomiskt stöd inom socialvården. För att man ska kunna söka detta stöd förutsätts det att kunden och en sakkunnig inom det sociala området tillsammans diskuterar kundens situation och bedömer vilka socialvårdstjänster kunden behöver. Arbetsgruppen föreslår dessutom att vissa utgiftsposter ska överföras från det kompletterande stödet till det grundläggande stödet och därmed skötas av FPA. Arbetsgruppen vill betona att lagen om utkomststöd behöver omarbetas grundligt.

Ytterligare information finns i social- och hälsovårdsministeriets meddelande 26.6.2015

Arbetsgrupp: Behovet av utkomststöd kan minskas genom att förstärka det sociala arbetet och bostadsbidraget

Förberedelserna fortsätter vid FPA

Förberedelserna för att överta det grundläggande utkomststödet fortsätter vid FPA. Bland annat bygger man för närvarande upp de datasystem som behövs för handläggningen av utkomststödsärenden, förbereder en utbildningsplan och förmånsanvisningar samt organiserar handläggningen och kundbetjäningen. Förberedelserna görs i nära samarbete med kommunerna och Kommunförbundet.

Fram till 2017 behandlas alla ärenden gällande utkomststödet på samma sätt som hittills i kommunerna. FPA informerar kunderna om de nya tillvägagångssätten i god tid före ändringen.

Närmare information för medier

FPA, förmånschef Heli Kauhanen, tel. 020 63 43503

FPA, förmånsdirektör Anne Neimala, tel. 020 63 43678

fornamn.efternamn@fpa.fi

www.fpa.fi/utkomststod-2017

Beställ nyhetsbrev om utkomststödet

FPA:s nyhetsbrev Toimeentulotuki 2017 -info (huvudsakligen på finska) förmedlar aktuell information om utkomststödsreformen och överföringen av det grundläggande utkomststödet till FPA. Nyhetsbrevet utkommer 4–6 gånger per år. I brevet presenteras bland annat aktuella evenemang och presentationer, forskningspublikationer och blogginlägg. FPA:s alla nyhetsbrev finns på webbsidan www.kela.fi/uutiskirje .