FPA i Södra Finland betjänar mer än 2 miljoner kunder

FPA:s organisation förnyas i början av nästa år. I huvudstadsregionen inleder det nya Södra försäkringsdistriktet sin verksamhet och också Huvudstadsregionens kundserviceenhet och Södra kundserviceenheten inleder sin verksamhet. Sammanlagt sysselsätter enheterna 1 500 personer.

I FPA:s nya organisation minskar antalet försäkringsdistrikt från 24 till 5. I det nya Södra försäkringsdistriktet ingår från och med 1.1.2016 nuvarande Helsingfors, Esbo, Västra Nylands, Mellersta Nylands, Kymmenedalens, Södra Karelens, Vanda-Borgå och Päijät-Häme försäkringsdistrikt.

Försäkringsdistrikten ser till att förmånsansökningarna inom det egna området handläggs.

Inom samma område som försäkringsdistriktet verkar Huvudstadsregionens kundserviceenhet och Södra kundserviceenheten, som svarar för FPA:s kundbetjäning i olika servicekanaler och genom olika serviceformer.

Antti Jussila från Helsingfors har utnämnts till direktör för Södra försäkringsdistriktet. Jussila har tidigare varit direktör för Helsingfors försäkringsdistrikt.

Arto Maja från Hyvinge har utnämnts till chef för Södra kundserviceenheten. Maja har arbetat som direktör för Mellersta Nylands försäkringsdistrikt. Matti Kujala från Esbo har utnämnts till chef för Huvudstadsregionens kundserviceenhet. Han har tidigare varit direktör för Esbo försäkringsdistrikt.

Läs en intervju med Antti Jussila, Arto Maja och Matti Kujala i webbtidningen Sosiaalivakuutus: Eteläiseen alueeseen kuuluu kielien kirjo

Ingen inverkan på antalet serviceställen

Organisationsreformen inverkar inte på antalet serviceställen. FPA har 29 byråer som ger kundservice och 20 samserviceställen i huvudstadsregionen och Södra Finland. Vid byrån i Kampen verkar därtill FPA:s och Skatteförvaltningens gemensamma serviceställe In To Finland, som speciellt betjänar kunder som kommer till Finland från utlandet för att arbeta eller studera.

Vid sidan av byråerna och samserviceställena får kunderna service på nätet, per telefon och enligt ett system med tidsbokning. I området verkar också Handläggningscentret för internationella ärenden och Handläggningscentret för sjukpensionsärenden.

Ansökningarna handläggs av 4 handläggningscenter, Sakkunnigläkarcentret och Skanningscentret.

Årligen avgörs omkring 10 miljoner ansökningar i området och förmåner betalas ut till ett belopp om uppskattningsvis 5 miljarder euro.

Samarbetet mellan FPA och kommunerna fortsätter också på de olika orterna. Inga anställda har behövt sägas upp på grund av omorganiseringen och den påverkar inte heller arbetsplatsernas placering.

Chefen för Södra kundserviceenheten Arto Maja, tfn 040 733 5222
Chefen för Huvudstadsregionens kundserviceenhet Matti Kujala, tfn 040 570 8752
Chefen för Södra försäkringsdistriktet Antti Jussila, tfn 040 834 5703
fornamn.efternamn@fpa.fi

Bilder av den nya organisationen

Den nya organisationen, försäkringsdistrikten och kundserviceenheterna från 1.1.2016 (karta, pdf).

Huvudstadsregionens kundserviceenhet, Södra kundserviceenheten och Södra försäkringsdistriktet från 1.1.2016 (karta, pdf).

Bilder från Flickr-tjänsten av försäkringsdistriktens direktörer och cheferna för kundserviceenheterna

Läs mer om organisationsreformen i webbtidningen Sosiaalivakuutus:
Kelan uusi organisaatio tukee palveluja. Kelan uudessa organisaatiossa asiakaspalvelut on ensimmäistä kertaa koottu yhden yksikön vastuulle.