• Kela/

FPA minskar användningen av svarskuvert och svarsförsändelsekoder av sparskäl

Om privatpersoner eller arbetsgivare skickar post till FPA på traditionellt sätt, kan de endast i fråga om vissa förmåner och i vissa situationer använda svarsförsändelsekoder eller kuvert med svarsförsändelsekod.

De brev som skickas till FPA:s kunder har traditionellt innehållit ett svarskuvert eller anvisningar om hur man skickar sitt svar till FPA med hjälp av en svarsförsändelsekod. Som en sparåtgärd slutar FPA nu till stor del använda svarskuvert och svarsförsändelsekoder.

– Också FPA tvingas spara och det här är ett sätt att minska våra utgifter. Enbart genom att sluta använda svarsförsändelsekoder uppskattar vi att vi sparar 860 000 euro år 2016, säger förmånsdirektör Anne Neimala.

– Privatpersoner har alternativa sätt att ansöka om förmåner och lämna in de bilagor som behövs. De flesta förmånerna kan sökas via vår e-tjänst. Via e-tjänsten kan man också skicka in bilagor gällande sådana förmåner som inte ännu kan sökas via e-tjänsten. Ansökningar och bilagor som lämnats in på nätet kommer genast in i våra system och kunden får således ett beslut snabbare, förklarar Neimala.

– Vi uppmuntrar kunderna att använda e-tjänsten också med tanke på hållbar utveckling. Vi utvidgar också kontinuerligt möjligheten att uträtta ärenden muntligt hos FPA. För vissa förmåner räcker det att man ringer till ett servicenummer. Men visst kan pappersansökningar och ansökningsblanketter som skrivs ut på nätet och bilagor fortfarande lämnas in till vilken FPA-byrå som helst.

Man kan fortfarande skicka ansökningar och bilagor till FPA per post om man själv står för portot. Adressen finns i de brev som FPA skickar och på nätet.

– Vi utvecklar också servicen för kunder som behöver särskilt stöd. De får fortfarande använda svarskuvert för sina FPA-ärenden, lovar Neimala.

– Våra samarbetspartner, företag inom hälso- och sjukvårdsbranschen samt apotek kan dela ut FPA:s kuvert med svarsförsändelsekod till sina kunder för ansökan om ersättning. Direktersättning fungerar ju väl men det finns småföretagare som inte har avtal om direktersättning med FPA. Då ansöker kunden själv om FPA-ersättning.

– Vi använder fortfarande svarsförsändelsekoder i fall där vi vill säkerställa att kunden kan skicka sitt svar till oss så smidigt som möjligt. Det är också i kundens intresse. Det är fråga om vissa fall som gäller rättelse av beslut och återkrav, förklarar Neimala.

Arbetslöshetsförmåner är en del av kundens grundläggande försörjning och därför används fortfarande en svarsförsändelsekod för anmälan om arbetslöshetstid med tanke på följande ansökan om arbetslöshetsdagpenning. Anmälan kan förstås göras snabbt i e-tjänsten och då kommer den fram genast. År 2014 gjordes redan 46 procent av anmälningarna via e-tjänsten.

Svarsförsändelsekoden slopas också i brev som skickas till arbetsgivarkunder och företagen betalar själva portot. Det enda undantaget är arbetsgivarens ansökan om sjukdagpenning för arbetstagarens sjuktid, eftersom arbetsgivarkunder inte ännu kan skicka bilagor via e-tjänsten i samband med ansökan.

Närmare information för kunder:

För privatpersoner på nätet: http://www.kela.fi/web/sv/post-till-fpa

Närmare information för medier:
Förmånsdirektör Anne Neimala

tfn 0206343678