FPA utreder vem som har rätt till folkpension

Under höstens lopp kommer FPA att utreda om folkpensionerna utbetalas till rätt belopp. Pensionstagarna behöver inte själva göra någonting i fall inte FPA kontaktar dem.

I år gjorde man en datakörning av 90 591 pensionärers pensionsinkomster. Efter denna körning överfördes uppgifterna av drygt 1 200 pensionstagare till FPA-byrån för närmare granskning. Man vet med tidigare års erfarenhet att ungefär hälften av dessa pensionstagare har fått en för liten eller en för stor folkpension.

Vid den årliga datakörningen jämförs de uppgifter som ligger som grund för folkpensionen med pensionstagarens övriga pensioner och ersättningar. Årets jämförelse gäller också de pensionstagare som börjat få sin folkpension först efter föregående jämförelse år 2012 eller vars pensionsinkomster förändrats.

Om man vid jämförelsen upptäckter att de inkomster som ligger som grund för folkpensionens belopp inte stämmer, granskas de närmare, och utreds vad det kan bero på. FPA kontaktar pensionstagaren och folkpensionens belopp kan justeras endera mindre eller större.

Ytterligare information till kunder

Servicenumret för pensionsärenden 020 692 222 må–fre kl. 8–18

Ytterligare information till medier

Avdelningen för pensioner och utkomstskydd vid FPA,