Många olika sätt att sköta FPA-ärenden

De flesta vill sköta sina ärenden med FPA genom att besöka byrån (67 % av alla svarande), men nästan lika populär är e-tjänsten (64 % av alla svarande).

TNS Gallup frågar årligen 1 000 medborgare om värderingar och önskemål gällande FPA:s verksamhet. Majoriteten finländare meddelar, att byråerna och e-tjänsten är de bästa sätten att sköta sina FPA-ärenden på.

Många anser att ett besök på byrån är det mest kända sättet att sköta ärenden på. Det finns 199 byråer på olika håll i landet, vilka man kan besöka. Det är dock inte det lättaste och snabbaste sättet att uträtta sina ärenden. Det kan vara lång väg till byrån, ofta köbildning och öppettiderna passar inte för dem som jobbar.

– FPA har utvidgat sitt utbud av tjänster, så att kunden kan välja vad som passar henne eller honom bäst. Vi tvingar ingen till e-tjänsten, utan vidareutvecklar andra sätt att sköta ärenden vid sidan om, berättar planeringschef Soili Orre från FPA.

En person som är van att ansöka om förmåner eller ladda upp bilagor via e-tjänsten fortsätter att göra så, den tid på dygnet när det passar bäst. Om det finns någonting i ansökningsblanketten man inte förstår går det att ringa upp servicenumret. Det går också att lämna ett meddelande till servicenumret, om det är upptaget. Då ringer FPA tillbaka.

– Servicenumren passar dem, som t.ex. efter arbetsdagens slut vill sköta sina ärenden. Servicenumren svarar på kundernas frågor till klockan 18 varje kväll, konstaterar Orre.

Ibland behöver man mer hjälp. En svår sjukdom, miste av arbetsplats eller skiljsmässa kan göra livssituationen svår på en kort tid. Ibland händer många tråkiga saker samma person på samma gång.

– I sådana situationer lönar det sig att boka tid på förhand till en rådgivare antingen till byrån eller till telefontjänsten. Rådgivaren kan utreda situationen grundligare på förhand så att ärendet blir klart på en gång, säger Soili Orre.

För vissa specialgrupper erbjuder FPA mer personlig rådgivning. FPA kan kontakta kunder, som en lång tid fått sjukdagpenning, och erbjuda råd för en återgång till arbetslivet. I sådana situationer är också arbetshälsovården inkopplad. Samarbetsparternas arbetshälsovård kan också handleda familjer, med exempelvis ett sjukt eller handikappat barn, till denna personliga rådgivning.

Ytterligare information till kunder

Känner du till alla sätt att uträtta ärenden? Se Serviceformer till privatpersoner.

Vilka förmåner kan man ansöka via e-tjänsten? Se Hur du ansöker om en förmån.

Ytterligare information till medier

Fältavdelningen vid FPA, planeringschef Soili Orre. tfn 040 183 3298