Nya studerande kan söka studiestöd på nätet

Det lönar sig för nya studerande att söka studiestöd genast när studieplatsen är bekräftad. På så sätt kan man undvika ansökningsruschen i augusti-september.

Studiestödet kan sökas via FPA:s e-tjänst www.fpa.fi/etjanst. Där kan man ansöka om studiepenning och bostadstillägg och om statsgaranti för studielån och lånegaranti i anslutning till vuxenutbildning. I e-tjänsten kan man dessutom bl.a. betala tillbaka, annullera eller avbryta studiestödet, ansöka om tilläggsstöd, meddela förändringar och kontrollera sin årsinkomstgräns. Logga in i tjänsten med egna nätbankskoder eller mobilcertifikat. Elektronisk ansökan (e-ansökan) kan göras av alla som studerar antingen i Finland eller utomlands.

Behändigt och tryggt med e-ansökan

Med e-ansökan är det lätt och tryggt att söka studiestöd. Då man fyller i e-ansökan behöver man inte tänka på vilka frågor som berör en själv och i vilken form frågorna ska besvaras. Ansökan utnyttjar också registeruppgifter, t.ex. om antagna studerande.

E-tjänsten kontrollerar att alla obligatoriska frågor besvarats och hjälper användaren genom anvisnings- och felmeddelanden. Elektroniska ansökningar innehåller komplettare uppgifter än pappersblanketter. I och med detta går handläggningen av studiestödsärendena snabbare.

- Studiepenning och statsgaranti för studielån kan sökas genast när studieplatsen är bekräftad och uppgift om den finns färdigt i e-ansökan för studiestöd. Bostadstillägg däremot lönar det sig att söka först när man fått bostad. På så sätt går handläggningen av ansökan om studiepenning och studielån snabbare, säger Ilpo Lahtinen, chefsplanerare vid FPA:s studiestödsgrupp.

Studiestöd kan beviljas tidigast från början av den månad då ansökan inkommer.

Närmare information för kunder:

På nätet http://www.kela.fi/web/sv/studerande

Servicenumret för studiestöd 020 692 229

Närmare information för medierna:

chefsplanerare Ilpo Lahtinen, tfn 020 6343254