Rese-ersättning kan nu ansökas via e-tjänsten

Ersättningen utbetalas snabbare om ansökan lämnas in via e-tjänsten.

Nu är det möjligt att lämna in sin ansökan om rese-ersättning via FPA:s e-tjänst. Det går att ansöka om ersättning för alla de resekostnader man själv betalat. Den nya tjänsten är till nytta för de kunder som använder kollektiva färdsätt eller egen bil. Rese-ersättning ansöks årligen för över 2 miljoner resor.

FPA ersätter resor till och från offentlig eller privat sjukvård då det varit fråga om sjukdom, graviditet eller förlossning. FPA ersätter också resor till rehabilitering på basis av FPA:s eller en offentlig hälsovårdscentrals rehabiliteringsbeslut.

Genom att använda e-tjänsten kan ersättningen utbetalas snabbare. E-tjänsten är lätt att använda och bilagor behövs sällan laddas upp. Det går också att använda pappersblanketten och skicka ansökan per post.

Självriskandelen för en resa i en riktning är 14,25 euro. Det lönar sig dock att ansöka om ersättning också för resor som är mindre än 14,25 euro för alla resor under året räknas ihop och när årstaket uppnåtts, som år 2014 är 242,25 euro, ersätter FPA den överstigande delen till fullt belopp.

Om kunden är tvungen att övernatta under resan kan han eller hon ansöka om ersättning för uppehälle. Övernattningspenningen är 20,18 euro per person och dygn.

Bilagor behövs mer sällan men kvitton ska sparas tre år

Om kunden ansöker om rese-ersättning för resor med egen bil eller med ett kollektivt färdsätt till offentlig hälsovård behövs bilagor i regel inte. Om det till ansökan behövs ett kvitto eller intyg över nödvändigheten av användande av specialfordon kan bilagorna laddas upp via e-tjänsten. Originalen ska sparas i tre år.

Ytterligare information till medier

FPA, hälsoavdelningen,
planerare Hanna Saastamoinen, tfn 020 63 43819
planerare Malla Taskinen, tfn 020 63 58307
planerare Mari Haavisto, tfn 020 63 43898

fornamn.efternamn@fpa.fi

Ytterligare information till kunder
www.fpa.fi/resor

Servicenumret för sjukvårdsärenden 020 692 204, må–fre kl. 8–18.