Sök militärunderstöd nu!

De värnpliktiga som träder i tjänst i juli 2013 bör söka militärunderstöd nu, eftersom stödet utbetalas från början av ansökningsmånaden. Nu kan militärundersstöd ansökas också via e-tjänsten.

FPA kan betala militärunderstöd till militär- och civiltjänstgörare samt till deras anhöriga för tjänstgöringstiden. Till militärunderstödet hör grundunderstöd, bostadsunderstöd, särskilt understöd och underhållsbidrag. Dessutom kan FPA betala bidrag för räntorna på studielån, som förfaller under tjänstgöringstiden. Grundunderstödet är beroende av antalet anhöriga som är berättigade till stödet och av alla nettoinkomster under tjänstgöringstiden.

Värnpliktig eller civiltjänstgörare kan ansöka om bostadsunderstöd som hör till militärunderstödet eller bidrag för studielånsräntor via e-tjänsten www.fpa.fi/etjanst. Dessutom kan en anhörig ansöka om grundunderstöd, bostadsunderstöd och specialunderstöd via e-tjänsten.

I e-tjänsten är det möjligt att kontrollera handläggningssituationen och tidpunkten för när förmånen betalas ut. Bilagorna till ansökan kan laddas upp via e-tjänsten. Inloggningen sker med nätbankskoder.

Det underhållsbidrag som kan ingå i militärunderstödet kan inte ansökas via e-tjänsten. Orsaken är att sökanden är ett minderårigt barn och e-tjänsten fungerar med personliga nätbankskoder.

Militärunderstöd kan fortfarande också ansökas med blankett SA1r. Handläggningen av ansökan blir snabbare genom att ansöka om understödet via e-tjänsten.

FPA får uppgifter om tjänstgöring direkt av försvarsmakten. Militärunderstödet har ingen retroaktiv ansökningstid. Understödet betalas ut från början av ansökningsmånaden, dock tidigast från den dag då tjänstgöringen börjar.

Antalet militärunderstödstagare har hållits stabilt

Antalet militärunderstödstagare har hållits stabilt under åren 2004–2012. Militärunderstöd utbetalades till 12 373 hushåll år 2012. Stödtagarna var en aning färre än föregående år. Det genomsnittliga beloppet som utbetalades var 331 e/mån. Totalt 14 369 personer omfattas av militärunderstödet.

Utgifterna för militärunderstödet var år 2012 sammanlagt 20 miljoner euro, vilket är 6 % mer är året innan. Tillväxten i de totala utgifterna berodde på en ökning av bostadsunderstöden. Totalt 93 % av utbetalade militärunderstöd var bostadsunderstöd.

FPA-statistik | Militärunderstöd

www.fpa.fi/varnpliktig
Servicenumret för värnpliktiga 020 692 220 vardagar kl. 8–18

Ytterligare information till medier