• Kela/

Stödet för privat vård av barn betalas i fortsättningen enligt omfattningen av barnets rätt till dagvård

Presidenten har stadfäst de lagändringar som inverkar på barnets rätt till småbarnspedagogik och på det stöd för privat vård av barn som betalas av FPA. Från och med början av augusti minskar privatvårdsstödets belopp om barnet har rätt till småbarnspedagogik endast 20 timmar i veckan.

I fortsättningen bestäms privatvårdsstödets vårdpenning enligt omfattningen av barnets rätt till småbarnspedagogik. Från 1.8.2016 betalar FPA i vårdpenning antingen 173,74 euro per månad eller 63,93 euro per månad, beroende på om barnet har rätt till småbarnspedagogik 20 timmar i veckan eller mer än så.

Ändringar som gäller vårdpenningen enligt privatvårdsstödet

• Den högre vårdpenningen betalas om föräldrarna arbetar eller studerar på heltid eller om de är sysselsatta på heltid som företagare. I sådana fall har barnet rätt till småbarnspedagogik som heldagsvård.
  • Den högre vårdpenningen betalas också om barnet har rätt till småbarnspedagogik som omfattar mer än 20 timmar i veckan av någon annan orsak, till exempel på grund av att barnets förälder har ett deltidsarbete.
  • Den lägre vårdpenningen betalas om barnet har rätt till småbarnspedagogik 20 timmar i veckan. I sådana fall är båda föräldrarna eller den ena av dem hemma hela dagen. Det kan till exempel vara fråga om arbetslöshet, eller att man sköter ett annat barn där hemma.
  • Rätt till privatvårdsstöd saknas helt och hållet för ett barn som får förskoleundervisning eller grundläggande utbildning, utom i sådana fall då barnet utöver detta även har rätt till småbarnspedagogik på deltid.

Övriga grunder för beviljande av privatvårdsstöd påverkas inte av ändringen

Privatvårdsstödet är fortsättningsvis ett alternativ till den småbarnspedagogik som kommunen ordnar. Stödet betalas liksom tidigare för ett barn under skolåldern som får småbarnspedagogik i privat regi.

Lagändringen innebär inte några begränsningar vad gäller hur många timmar per dag ett barn kan få småbarnspedagogik. Familjer kan till exempel avtala om småbarnspedagogik på heltid på ett privat vårdställe, även om de skulle få endast den lägre vårdpenningen för barnet.

Ändringarnas inverkan på vårdtillägg och kommuntillägg

Om den lägre vårdpenningen betalas för barnet betyder det att även vårdtillägget är hälften mindre än vad det annars skulle vara beräknat enligt familjens storlek och bruttoinkomster.

I privatvårdsstödet kan även ett kommuntillägg ingå. Det är kommunen som fattar beslut om villkoren för kommuntillägget.

Närmare information för kunderna

Läs mer om stödet för privat vård: http://www.fpa.fi/stod-for-privat-vard
En koncis sammanställning av FPA-förmånerna i tidsföljd: http://www.fpa.fi/barnfamiljer-snabbguide

Närmare information för medier