Studerande: Sök studiestöd för sommarstudier nu

Ett alternativ till sommarjobb för studerande är att studera sommartid med studiestöd eller i sista hand leva med utkomststöd. En studerande kan inte få arbetslöshetsskydd eller allmänt bostadsbidrag under sommaren om han inte avslutat sina studier.

En studerande kan få studiestöd för sommarmånaderna om han avlägger studier som ingår i examen. Till sommarstudiestödet hör studiepenning, bostadstillägg och statsgaranti för studielån. Studiestöd fås till exempel till föreläsningar, boktent, arbetspraktik, lärdomsprov eller pro gradu-avhandling. Till gymnasiestudier fås sommarstudiestöd i allmänhet inte. Till sommartid räknas juni, juli och augusti om sommarmånaderna inte ingår i det normala läsåret.

Det lönar sig att söka studiestöd för sommarstudier i god tid, så det beviljas innan sommarstudierna inleds. Sommarstudiestöd söks via e-tjänsten www.fpa.fi/etjanst eller med ändringsblanketten (OTmr). Inloggningen sker med egna nätbankskoder. Som bilaga till ansökningen behövs ett utlåtande av läroinrättningen om sommarstudierna förutom vid högskolestudier.

Förutsättningen är tillräckligt många studieveckor eller –poäng

För att få sommarstudiestöd ska en studerande studera heltid och få tillräckligt med studieveckor eller – poäng. För yrkesinriktade studier anses studieframgången vara tillräcklig om per stödmånad i genomsnitt avlagts 3 studieveckors studieprestationer och för högskolestudier, som regel, i genomsnitt 5,0 studiepoängs studieprestationer per stödmånad. Högskolornas studiestödsnämnder definierar vad som anses vara tillräcklig studieframgång för sommarstudiestödet.

Kraven på studieprestationer i sommarstudier är genomsnittliga. För varje månad som stöds behöver inte studieprestationerna motsvara en viss mängd utan det är möjligt att samla flera studiepoäng för en viss månad och färre studiepoäng för andra. Huvudsaken är att det för varje månad ingår studieprestationer och den sammanlagda mängden studieprestationer är i enlighet med vad som krävs.

En studerande till en yrkesexamen kan också få skolresestöd, om den dagliga skolvägen är minst 10 kilometer. Skolresestödet ansöks med blankett KM1r.

En studerande är inte berättigad till arbetslöshetsskydd eller allmänt bostadsbidrag

En studerande som fortsätter sina studier på hösten kan inte få arbetslöshetsskydd eller allmänt bostadsbidrag under semestertid även om han inte får sommarstudiestöd. Sommaren avbryter inte utbetalningen av allmänt bostadsbidrag om den studerande får stödet under studietiden. Till studerande som bor i ägarbostad eller studerande med barn utbetalas allmänt bostadsbidrag.

En studerande som inte studerar sommartid och inte har fått sommarjobb kan från sin hemkommuns socialbyrå ansöka om utkomststöd. Förutsättningarna för utkomststöd varierar mellan kommunerna så det lönar sig att ta reda på vad de är i god tid. Utkomststödet är skattefritt och inverkar inte på studiestödet.

Utexaminerade bör anmäla sig som arbetssökande

Om en studerande slutför sina studier och inte får arbete genast lönar det sig att anmäla sig som arbetslös arbetssökande hos arbets- och näringsbyrån. Efter att arbets- och näringsbyrån konstaterat att studierna är slutförda kan studeranden få arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning och allmänt bostadsbidrag från FPA också för sommartiden.

På webben www.fpa.fi/utexaminerad finns anvisningar för hur man ansöker om arbetslöshetsskydd.

Ytterligare information till kunder från servicenumren må–fre kl. 8–18
Studerande, tfn 020 692 229
Arbetslösa, tfn 020 692 230

Studiestödet på Facebook