Studerande, sök studiestöd för sommarstudier nu

Studerande, som studerar heltid även sommartid, ska ansöka om studiestöd nu, så det blir beviljat innan studierna inleds. Det går lätt att ansöka om studiestöd på e-tjänsten.

En studerande kan få studiestöd för sommarmånaderna om han avlägger studier som ingår i examen. Till sommarstudiestödet hör studiepenning, bostadstillägg och statsgaranti för studielån. Till sommartid räknas juni, juli och augusti om sommarmånaderna inte ingår i det normala läsåret. Studiestöd fås till exempel till föreläsningar, tent, arbetspraktik, lärdomsprov eller pro gradu-avhandling.  Till gymnasiestudier fås sommarstudiestöd i allmänhet inte.

Förutsättningen är tillräckligt många studieveckor eller –poäng

För att få sommarstudiestöd ska en studerande studera heltid och få tillräckligt med studieveckor eller – poäng. För yrkesinriktade studier anses studieframgången vara tillräcklig om studeranden per stödmånad i genomsnitt avlagts 3 studieveckors studieprestationer och för högskolestudier, som regel, i genomsnitt 5,0 studiepoängs studieprestationer per stödmånad. Högskolornas studiestödsnämnder definierar vad som anses vara tillräcklig studieframgång för sommarstudiestödet.

Kraven på studieprestationer i sommarstudier är genomsnittliga. För varje månad som stöds behöver inte studieprestationerna motsvara en viss mängd utan det är möjligt att samla flera studiepoäng för en viss månad och färre studiepoäng för andra. Huvudsaken är att det för varje månad ingår studieprestationer och den sammanlagda mängden studieprestationer är i enlighet med vad som krävs.

Enkelt via e-tjänsten

Studeranden kan ansöka om sommarstudiestöd på webben www.fpa.fi/etjanst eller genom att fylla i blanketten Meddelande om förändringar (OT15r).

I e-tjänsten ser man genast på ingångssidan i vilket skede handläggningen är och när förmånen utbetalas. Man ser också om ärendet väntar på en bilaga eller om man glömt att skicka i väg den. Till e-tjänsten loggar man in med sina nätbankskoder eller mobil ID.

Till ansökan behövs ett intyg från läroinrättnigen om det gäller andra studier än högskolestudier. Bilagorna kan också laddas upp i e-tjänsten.

Ytterligare information till kunder från servicenumret må–fre kl. 8–18
Studerande, tfn 020 692 229